Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består framför allt av muddringsåtgärder i Luleås farleder och hamnområde. Nu påbörjas arbetet.
Syftet med projekt Malmporten är att fördjupa och bredda farlederna in till Luleå hamn. Detta är Sverige största muddringsprojekt där över 20 miljoner kubik massor ska hanteras. I projektet skapas en ny djuphamn,med ny infrastruktur och nya landytor för lagring och hantering av gods till och från hamnen i Luleå. Från 2020 till 2030 beräknas Luleå Hamn frakta tre till fyra gånger så mycket gods och ta emot fyra gånger så mycket fartygstrafik. Projektet är ett samarbete mellan Luleå Hamn, Luleå kommun, Sjöfartsverket och Trafikverket. Luleå Hamn och Sjöfartsverket står för genomförandet. Projektet är medfinansierat av EU.
I mitten av juni signerade Sjöfartsverket och Luleå Hamn kontrakt med Malmporten Dredging Contractors – den första entreprenören som ska genomföra muddringsarbeten i projekt Malmporten. Sedan dess har informationsmöten med intressenter, allmänheten och verksamhetsutövare genomförts. Nu påbörjas själva muddringen.
– Efter många års planering och förberedelser känns det väldigt bra att vi nu kan påbörja arbetet på riktigt. Det är ett viktigt projekt och vi känner en stolthet för att nu kunna köra i gång, säger Max Bjurström, projektledare på Sjöfartsverket.
Under slutet av juni och början av juli har förberedelser pågått inför att arbetet ska dra i gång. Under början av juli startade muddringen i hamnområdet med hjälp av mudderverken Optimus och Kahamari 2. Några dagar senare påbörjades muddringen i Sandgrönnleden av Magnor, ett av världens största mudderverk. Inom kort kommer även Simson, som är nästan lika stor som Magnor, att ansluta till Sandgrönnleden. Muddringsarbetet planeras att pågå fram till isläggningen i oktober/november.
– När projektet väl är klart har vi en ny djuphamn som har förutsättningar att ta emot fler och större fartyg. Med tanke på de stora industrietableringarna som pågår just nu är det glädjande att vi är i gång med arbetet, säger Linda Wikman, projektledare på Luleå Hamn