Efter tre års byggarbete är tågen nu i trafik på det nya dubbelspåret längs ytterligare en etapp. Nu återstår bara en sträcka innan hela flaskhalsen i järnvägssystemet mellan Hallsberg och Degerön är avklarad.
Efter tre års intensivt arbete har Trafikverket nu färdigställt ytterligare en etapp av dubbelspårsutbyggnaden mellan Hallsberg och Degerön. Den nyöppnade sträckan mellan Jakobshyttan och Degerön markerar ett viktigt steg i projektet som syftar till att öka kapaciteten och förbättra punktligheten i godsstråket genom Bergslagen.
Den nya dubbelspårssträckan, som sträcker sig över 13 kilometer, är den femte av totalt sex etapper som planeras mellan Hallsberg och Degerön. Det omfattande arbetet har inkluderat både byggnation längs den befintliga spårlinjen samt en ny dragning genom Sprickdalen och söder om Godegård. Med den senaste etappen i bruk är projektet nu nära att eliminera den flaskhals som tidigare begränsat tågtrafiken på denna viktiga sträcka.
Förutom att möjliggöra en ökad tågtrafik och kortare transporttider har projektet även positiva miljöeffekter. Den utökade kapaciteten på järnvägen innebär att mer gods kan flyttas från väg till järnväg, vilket bidrar till minskade koldioxidutsläpp och en mer hållbar transportlösning både inom Sverige och för internationella transporter.
Arbetet med att förbättra infrastrukturen slutar dock inte här. Under hösten kommer Trafikverket att slutföra återställningsarbeten på den gamla banvallen söder om Godegård, där marken återställs till jordbruksmark och delar av banvallen omvandlas till cykelleder. Dessutom pågår arbetet med att färdigställa servicevägar och bullerskyddsåtgärder längs den nya sträckningen.
Tidsplan:
- 1 Stenstorp-Motala öppnat 1998
- 2 Degerön-Stenstorp öppnat 2001
- 3 Motala-Mjölby öppnat 2012
- 4 Jakobshyttan öppnat 2014
- 5 Stenkumla-Runsala (även kallat Dunsjö) öppnat 2018
- 6 Dubbelspår genom Hallsberg öppnat 2020
- 7 Runsala-Jakobshyttan öppnat 2023
- 8 Jakobshyttan-Degerön öppnat nu 2024
- 9 Hallsberg-Stenkumla pågår, planeras öppnas 2031
Källa: Trafikverket