Transportbranschen möter utmaningar med låga marginaler och stillastående fordon. Elbilar kräver regelbundna laddningar, vilket ställer krav på effektiv schemaläggning. BEV_r har utvecklat plattformen Charge-Route, ett system för att optimera laddning och öka lönsamheten. LBC Frakt testar systemet vid sin nya laddstation på Lovartsgatan i Karlstad.
Att planera för ett fåtal elfordon är enkelt, men med flera fordon ökar komplexiteten. Plattformen hjälper transportföretag genom att effektivisera rutter och hantera laddning. Systemet består av två delar: Charge som styr laddare, betalterminaler och priser, och Route som optimerar rutterna och laddningsscheman. Genom att följa bilar i realtid och reservera laddstationer förbättras effektiviteten och minskas stillestånd.
Forskning och framtid
Laddstationen på Lovartsgatan är först i Sverige med Charge-Route och ingår i forskningsprojektet TREE, som undersöker elektrifiering av tunga transporter. Projektet pågår till 2026 och får stöd från Vinnova. Den nuvarande stationen har tolv depåladdare och kan i framtiden rymma upp till fyrtio. När den är fullt utbyggd ska den kunna försörja 80-100 lastbilar.
– Vi har en långsiktig dialog med Karlstads El- och Stadsnät kring anläggningen, säger Lars Reinholdsson, VD på LBC Frakt. Kapaciteten idag är på 1600 kilowatt men ska på sikt vara 5000 kilowatt. Karlstads El- och Stadsnät kommer förbereda med mer kabeldragning, för att möjliggöra att vi i framtiden kan ladda hundra lastbilar.
Nätkapaciteten och de långa handläggningstiderna är en utmaning för omställningen. Tony Edmundsson anser att den kanske viktigaste faktorn är att våga ta det första steget.
– De som vågar satsa upplever snabbt många positiva sidor av en elektrifierad fordonsflotta, men det kräver lite mer styrning än med traditionella fordon. Med god planering och bra systemstöd kan stora flöden elektrifieras redan i dag, kanske upp mot 40% av samtliga transporter, avslutar Tony Edmundsson.