Regionala utvecklingsnämnden i Västerbotten beslutade den 22 augusti att skicka en skrivelse till regeringen. Syftet är att säkerställa fortsatt nattågstrafik mellan Umeå och Göteborg. SJ, det statligt ägda tågbolaget, har meddelat att nattågen mellan de två städerna inte är ekonomiskt lönsamma och kommer att tas ur trafik vid årsskiftet. Enligt SJ kan trafiken endast upprätthållas om Trafikverket upphandlar den och regeringen ger ekonomiskt stöd.
Regionala utvecklingsnämnden befarar att nedläggningen kommer att leda till att fler resenärer väljer att flyga istället för att åka tåg, vilket skulle påverka både miljön och tillgängligheten.
– Vi i Västerbotten är ledande i den gröna omställningen, och det ska vi fortsätta vara. Att ta bort nattåget är helt fel väg att gå. I ett klimatsmart Sverige behövs tåget, säger Rickard Carstedt, ordförande Regionala utvecklingsnämnden.
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson kommenterade beslutet och påpekade att resenärer som fortfarande önskar åka nattåg har alternativ via Stockholm. Karolina Filipsson, myndighetschef vid Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten, avfärdar dock detta alternativ som otillräckligt. Filipsson menar att en nedläggning skulle leda till längre restider, fler byten och färre turer, vilket är mycket problematiskt för resenärerna.
– Mot bakgrund av den utveckling som kan ses i norra Sverige och behov att öka det hållbara resandet så bör nattågstrafiken till och från Göteborg finnas kvar. Jag hoppas att Trafikverket inser behovet och att det innan trafiken upphör finns en lösning som innebär fortsatt nattågstrafik mellan Umeå och Göteborg, säger Karolina Filipsson.
Region Västerbotten noterar att tågresandet har ökat kraftigt sedan 2010, tack vare Norrtågsystemet och SJsnabbtåg på Botniabanan. De anser att nattågen är viktiga för hållbart resande och därför kommer Regionala utvecklingsnämnden att uppmana regeringen att säkerställa nattågstrafiken mellan Umeå och Göteborg.
Källa: Region Västerbotten