Göteborgs Hamns storsatsning invigd

Terminalytan är klar och terminaloperatören kan nyttja de nya delarna innan invigning. I väst syns delar av de ytor som kommer att tas i bruk senare i samband med Stena Lines omlokalisering. Foto: Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har nu öppnat sin nya terminal, Arendal 2, som täcker 144 000 kvadratmeter. Med en investering på cirka 700 miljoner kronor har bygget pågått i sex år. Terminalen är ett svar på det växande transportbehovet från svensk industri och har planerats sedan 1990-talet.

Terminalen är en del av hamnens långsiktiga strategi att flytta verksamheten till ytterhamnarna, vilket möjliggör bättre koppling till både väg- och järnvägsinfrastrukturen. Arendal 2 är belägen på Hisingen, i närheten av det växande industriklustret.

– Den här terminalen började planeras redan på 90-talet, och då talade vi om framtidssäkring. Nu är den framtiden här och dessa ytor är nödvändiga för att möta svensk industris transportbehov idag, som också förväntas fortsätta växa över tid, säger Göran Eriksson, VD på Göteborgs Hamn.

b
Göran Eriksson, VD på Göteborgs Hamn. Foto: Göteborgs Hamn

Stena Lines flytt del av planen

En del av de nya ytorna är planerade att användas av Stena Line, som kommer att flytta sin verksamhet från de centrala delarna av Göteborg till ytterhamnarna. Terminalen har förberetts med utfyllnad, kanalisation och vattenrening för en framtida färjeterminal. Flytten av Stena Line är en del av en större omstrukturering där även andra terminalytor frigörs för ny användning.

– Det är långt dit ännu men när den här terminalen byggts har givetvis Stena Lines omlokalisering funnits med i bakgrunden. Dels kommer Stena Line nyttja delar av den nya terminalytan, samtidigt som en rockad blir möjlig där andra intilliggande terminalytor också kan göras tillgängliga i omlokaliseringen, säger Göran Eriksson.

Miljöåtgärder integrerade i projektet

I arbetet med hamnterminalen har 180 000 kubikmeter förorenade massor från Göta Älv tagits om hand. Dessa massor har inkapslats och stabiliserats för att utgöra grunden för terminalytan, vilket har minskat behovet av transporter och bidragit till att rena älven. Projektet har bedrivits under noggrann miljökontroll, med målet att återanvända så mycket material som möjligt.

– Här har vi slagit två flugor i en smäll där vi både kunnat rena älven och avyttra muddermassor på en närliggande plats utan onödiga transporter. Det på ett säkert och miljövänlig

Effektivisering av hamnens drift

Arendal 2 har redan börjat användas av terminaloperatören Gothenburg Roro Terminal, som tidigare haft verksamheten uppdelad på två mindre ytor. Med den nya terminalen får operatören en sammanhängande yta och bättre tillgång till viktiga kajplatser, vilket ökar effektiviteten och konkurrenskraften för Göteborgs Hamn.

– Totalt sett är Arendal 2 en lösning där inblandade aktörer får ännu bättre förutsättningar att bedriva sina respektive verksamheter, samtidigt som Göteborgs Hamn som helhet optimeras ytterligare och blir mer konkurrenskraftig, avslutar Göran Eriksson.

b
Arendal 2019. Invallning av Arendalsviken pågår. Foto: Göteborgs Hamn
b
Arendal 2021. Arendalsviken är fylld med förorenade muddermassor under solidifiering. Foto: Göteborgs Hamn

Tidslinje: Arendal 2

  • Sent 90-tal: Ny terminalyta planeras i Arendalsviken, Göteborgs Hamn.
  • Hösten 2015: Tillstånd beviljas för ny godsterminal vid Arendal, Hisingen.
  • 2016-2017: Pilotprojekt för stabilisering och solidifiering av förorenade muddermassor.
  • 2018: Första spadtaget. NCC inleder grundläggningsarbetet.
  • 2020: Invallning av Arendalsviken klar; bassängen fylls med muddermassor. Peab ansvarar för arbetet.
  • 2021-2022: Projektering och upphandling av entreprenör.
  • 2023: Byggnation av terminalytan påbörjas i mars.
  • Sommar 2024: Arendal 2 färdigställs och invigs den 29 augusti, tre månader före kontraktstiden.

Fakta: Arendal 2

  • Cirka 144 000 kvadratmeter terminalyta
  • Ny nätstation, 19 belysningsmaster, cirka 4,2 mil kanalisation.
  • 11 pumpstationer, 250 brunnar och reningsanläggning för dagvatten
  • Investering: Cirka 700 miljoner kronor.