Ett forskningsprojekt vid Linköpings universitet undersöker framtidens tåg med fjärrstyrning som ett steg mot full autonomi. Testerna sker på Sveriges äldsta smalspår, i samarbete med internationella parter.
Ett nytt forskningsprojekt testar fjärrstyrda tåg på en 150 år gammal järnväg i Vadstena. Projektet, som leds av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och involverar bland annat studenter från Linköpings universitet, syftar till att utveckla teknologin bakom framtidens tåg. Genom att använda det publika telenätet med 4G och 5G, kan tågen styras på distans av operatörer, vilket öppnar för nya möjligheter inom järnvägstransport.
Fjärrstyrning kan bli ett mellansteg mot helt autonoma tåg och fungera som ett säkerhetssystem om autonoma tåg skulle förlora sin självstyrningsförmåga. Tomas Rosberg, projektledare vid VTI, beskriver detta som ett centralt fokus för projektet.
Projektet genomförs i samarbete med flera internationella aktörer, inklusive Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU). Testerna i Vadstena fokuserar på att utvärdera uppkopplingen till VTI kontrollcentral i Linköping och tågets passage genom plankorsningar.
Tåget som används i testerna är tillverkat av studenter vid Linköpings universitet. Under tre terminer har studenterna arbetat med att utveckla chassi, bygga kaross och inredning samt att sätta ihop alla delar till ett fungerande fordon. Micael Derelöv, lektor vid universitetet, menar att projektet ger studenterna en unik möjlighet att arbeta med ett konkret och komplext ingenjörsprojekt.
Utöver Linköpings universitet och NTNU är även Museiföreningen Wadstena Fogelsta Järnväg en viktig samarbetspartner. Föreningen har lånat ut smalspåret för testerna, vilket ger forskarna en unik möjlighet att pröva den nya tekniken på en äldre infrastruktur.
Future Remote Train är en del av ett större EU-program, kallat Future, där totalt 50 partner arbetar tillsammans för att utveckla framtidens tåg i Europa. Projektet förväntas pågå i ytterligare två år, med kommande tester både i Norge och vid Trafikverkets anläggning utanför Västerås.
Källa: VTI