Siemens Mobility och Ruhrbahn har ingått ett samarbete för att digitalisera och modernisera lednings- och säkerhetstekniken för kollektivtrafiken i Essen och Mülheim an der Ruhr. Arbetet, som ska pågå fram till 2031, innebär en omfattande uppgradering av system som härstammar från 1970-talet. Kontraktet, som nyligen undertecknades, omfattar investeringar på cirka 180 miljoner euro och inkluderar moderniseringen av Europas största signalsystem för kollektivtrafik vid Essen Hauptbahnhof.
Moderniseringen syftar till att göra systemet mer tillförlitligt, lättare att underhålla och samtidigt energieffektivare. Med en ny digital styrning kommer det att bli färre driftstörningar, vilket i sin tur gör kollektivtrafiken mer attraktiv för resenärerna. Projektet finansieras delvis av statliga och federala bidrag genom programmet för förnyelse av kommunal järnväg, där omkring 60 procent av de bidragsberättigade kostnaderna täcks. Totalt förväntas finansiering på cirka 96 miljoner euro.
– Efter decennier av slitage och reparationer av relätekniken vid tre av våra fem signalsystem, står vi nu inför en fullständig förnyelse och digitalisering av tågskyddstekniken för spårvagns- och tunnelbanetrafiken i Essen och Mülheim an der Ruhr. Vårt mål är att göra nätverket starkare och mer tillförlitligt, säger Michael Feller, vd för Ruhrbahn.
Siemens tar ledningen i digitaliseringen
Siemens Mobility leder det tekniska arbetet och kommer att implementera sin elektroniska signalsystemlösning Trackguard vid fem olika signalsystemstationer. Guido Rumpel, chef för Rail Infrastructure i Tyskland på Siemens Mobility, betonar vikten av projektet för framtidens klimatneutrala mobilitet.
– För att uppnå klimatneutral mobilitet krävs en betydande kapacitetsökning i både kollektivtrafiken och järnvägstrafiken. Moderna städer löser dessa utmaningar med hjälp av ny teknologi. Vi är glada över att Ruhrbahn väljer att framtidssäkra sitt järnvägssystem, och att vi får möjligheten att implementera modern lednings- och säkerhetsteknik fram till 2031, säger Rumpel.
Efter projektets slutförande kommer resenärerna att märka en mer tillförlitlig och punktlig kollektivtrafik, där digital teknik ersätter den gamla relätekniken. På Essens Hauptbahnhof hanteras dagligen cirka femtusen växlingskommandon och tjugotretusen signalomställningar, en process som blir mer effektiv och energisnål med den nya tekniken.
Minimal påverkan på trafiken
Moderniseringen kommer att ske i fem faser, med minsta möjliga påverkan på trafiken. Störningar för resenärer kommer endast att förekomma i begränsade delar av nätverket och under korta tidsperioder. Genom att fasa ut den gamla relätekniken och övergå till digital styrning av signalerna, ökas infrastrukturens kapacitet och tillförlitlighet betydligt.
Projektet innefattar även installation av moderna LED-signalgivare och ett nytt axelräknarsystem för att förbättra spårsignaleringen. Samtliga magnetiska nödbromsar, som förhindrar att fordon passerar signaler vid stopp, kommer att bytas ut.
Integration av flera spårsystem
En av de största utmaningarna i projektet är integrationen av olika spårsystem i metropolregionen. Essens spårvägsnät använder olika spårvidder, och moderniseringen kräver att dessa olika system smidigt kan samverka genom den nya tekniken. Den digitala omställningen innebär en förbättrad resa för resenärer, där olika spårvidder och system samverkar utan störningar.
Det cirka tjugoåtta kilometer långa området för tågstyrning, som omfattar trettionio stationer, kommer att uppdateras med ny teknik. Den digitala moderniseringen markerar en milstolpe för tysk kollektivtrafik och skapar ett mer robust och energieffektivt transportsystem i Essens och Mülheims stadsdelar.
Siemens och Ruhrbahns satsning är ett viktigt steg mot en framtid där kollektivtrafiken blir mer tillförlitlig, hållbar och anpassad för moderna krav.
Källa: Siemens Mobility