Mättekniker arbetar just nu längs sträckan mellan Kil och Torsby för att genomföra mätningar som ska förbättra järnvägsnätets underlag. Mätningarna beräknas vara klara i mitten av november 2024 och syftar till att komplettera stomnäten samt kartlägga räl, diken och andra fasta objekt nära järnvägen.
Entreprenören Railcare ansvarar för kabelarbetet, som innebär att sänka ned kablar som ligger för nära spåret. Åtgärden behövs för att skydda kablarna från att skadas av spårbytesmaskiner som senare ska användas.
Fryksdalsbanan är en oelektrifierad järnväg utan fjärrstyrd trafikstyrning. Anläggningen är sliten och spårens låga tekniska standard riskerar att leda till tågproblem och högre underhållskostnader. Risken för spårlägesfel ökar också på grund av banans dåliga skick.
Trots bristerna har tågtrafiken på banan ökat, och det finns idag inga möjligheter att utöka antalet avgångar under högtrafik. Järnvägen spelar även en viktig roll för näringslivet genom transporter av timmer och massaved.
Som en del av reinvesteringen ska de gamla skarvspåren bytas ut mot helsvetsade spår med tyngre räler och makadamballast, vilket ökar banans stabilitet och minskar risken för skador vintertid. På sikt kan även hastigheten på banan höjas genom åtgärder vid plankorsningar och signalsystem.
Projektet omfattar följande åtgärder:
- Byte av räl, slipers och makadam på cirka sju mil
- Byte av makadam på ytterligare en mil
- Byte av tre växlar
Tidsplanen är preliminär och ser ut som följer:
- Underlag för totalentreprenad tas fram under 2024
- Upphandling av entreprenör sker vintern/våren 2025
- Planering och projektering pågår hösten 2025 till våren 2026
- Spårbyte mellan Sunne och Torsby sker sensommaren/hösten 2026
- Spårbyte mellan Kil och Rottneros sker våren/sommaren 2027
Tidsplanen kan komma att justeras.
Källa: Trafikverket