På en extra bolagsstämma den 30 augusti valdes Anton Fendert, trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande i SL AB:s styrelse, till ny styrelseordförande för Mälardalstrafik AB. Samma vecka meddelade SJ att deras regionaltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala upphör i december 2024.
– Det är minst sagt en omvälvande tid att ta över ordförandeklubban för Mälardalstrafik. Vi ser att allt fler väljer tåget för att få livspusslet att gå ihop, där vill våra regioner vara med och underlätta. SJ:s beslut att lägga ner en populär linje får stor påverkan på regionen och innebär en utmaning för Mälardalstrafik när vi behöver gå in och säkerställa att regionaltrafiken möter pendlarnas behov, säger Anton Fendert.
Mälardalstrafik arbetar för regionerna Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland med att utveckla regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen. De fem linjer som körs av Mälartåg ska skapa ett sammanhållet pendlingssystem och främja hållbar utveckling. Under 2023 hade Mälartåg 12,5 miljoner resenärer, en ökning med 17 procent jämfört med 2022.
SJ:s beslut att lägga ner 40 procent av regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala påverkar pendlarna negativt. Mälardalstrafik arbetar nu intensivt för att hitta en lösning, trots att ny kollektivtrafik normalt tar flera år att etablera.
– Vi kommer göra vad vi kan för att täcka upp med regionaltågstrafik, men jag tycker egentligen att SJ som statligt bolag med 523 miljoner kronor i vinst förra året borde kunnat satsa långsiktigt på den här sträckan och leverera en bättre leverans till sina resenärer för att få lönsamhet i längden, säger Anton Fendert.