Green Cargo planerar att stärka sitt godsnätverk med start 2025. Företaget fokuserar på att förbättra punktlighet och kapacitet samtidigt som företaget hoppas på att korta ner ledtiderna och att störningskänsligheten minskar. De stora godsflödena blir en central del av omstruktureringen.
Det statliga godstågsföretaget genomför en omfattande förändring av sitt nätverk inför 2025. Det nya upplägget syftar till att effektivisera transporterna och möta kundernas krav på kortare leveranstider och ökad punktlighet. Förändringarna kommer att beröra de sträckor där godsflödena redan är stora.
Enligt Max Knagge, marknads- och försäljningsdirektör på Green Cargo, efterfrågar företagets kunder framför allt tillförlitlighet. Behovet av kapacitet och ledtider kan variera, men den övergripande prioriteringen är att skapa ett robust och flexibelt system som kan möta olika transportbehov.
Det nya nätverket ska fokusera på systemtransporter, vagnslast och intermodala transporter på huvudsträckor. Förstärkningen på dessa sträckor förväntas öka både frekvensen och kapaciteten. Samtidigt ska minskad rangering och färre manuella hanteringar leda till kortare leveranstider och färre störningar. Att minska komplexiteten i produktionen anser företaget vara en viktig del i att förbättra tillförlitligheten och punktligheten.
För vissa orter innebär omställningen minskat behov av resurser, medan andra orter kommer att få ökade krav. Exempelvis kommer rangeringen i Ånge att upphöra, medan Gävle, Sundsvall och Helsingborg förväntas få mer trafik.
– Vi kan likna det nya nätverket som ett kollektivtrafiksystem för gods i de stråk där de stora godsflödena transporteras idag. Med fler avgångar, färre rangeringar och kortare ledtider minskas störningskänsligheten, samtidigt som flexibilitet och god kapacitet kan upprätthållas. Det skapar ett effektivt, tillförlitligt och konkurrenskraftigt erbjudande, säger Max Knagge.
Källa: Green Cargo