Turun Raitiotie Oy (Åbo spårväg AB) har nyligen publicerat en förhandsinformation i Europeiska unionens officiella tidning och bjuder in till en marknadsdialog för upphandling av spårvagnar till Åbos spårväg. Denna dialog syftar till att diskutera upphandlingen av spårvagnar för den första fasen av linjen mellan hamnen och Kråkkärret, som är planerad att öppna för kommersiell trafik i början av 2030-talet.
Turkus kommande spårvagnsprojekt omfattar en 12 kilometer lång spårvägslinje mellan hamnen och Kråkkärret, samt en spårförbindelse till ett depåområde och flera elförsörjningsstationer. Projektet är nu inne i sin slutliga planeringsfas, där en detaljerad genomförandeplan tas fram. Denna plan bygger på huvudplanen för spårvägsnätet i Åbo, vars material finns tillgängligt på stadens webbplats: turku.fi/raitiotie.
Upphandlingen av spårvagnarna kommer att fokusera på att hitta den mest ekonomiska lösningen för hela projektets livscykel. Stor vikt kommer att läggas vid kostnadseffektivitet, resenärsupplevelse, spårvagnarnas anpassning till stadens behov, samt enkel underhållbarhet och hög tillgänglighet. Då projektet omfattar en relativt liten spårvagnsflotta är det särskilt viktigt att minimera riskerna kring materialets tillgänglighet under hela dess livscykel.
Marknadsdialog på Innotrans
Turun Raitiotie Oy bjuder nu in potentiella leverantörer till ett bilateralt marknadsdialogmöte. Dessa möten kommer att äga rum på Innotrans-mässan i Berlin mellan den 24 och 26 september 2024 eller digitalt via Teams. Målet med dialogen är att diskutera detaljer kring upphandlingen och finna den bästa lösningen för Åbo:s spårväg. Leverantörer som är intresserade av att delta i dialogen kan kontakta Turun Raitiotie Oy:s flottaexpert, Ville Sjöholm, via e-post: ville.sjoholm@turunraitiotie.fi.
Denna inbjudan är enbart avsedd som en inledning till en dialog och innebär ingen förpliktelse för vare sig beställare eller deltagare.
Upphandling av spårvagnar
Den planerade upphandlingen gäller tvåvägs låggolvsspjälkade spårvagnar. I den grundläggande upphandlingen ingår tretton spårvagnar, men en upphandling för underhåll och service av spårvagnsflottan kommer också att genomföras.
De viktigaste specifikationerna för de spårvagnar som ska upphandlas är:
- Maximal längd: 37 meter, med möjlighet att förlänga till 47 meter under livscykeln
- Bredd: 2,65 meter
- Kapacitet: 220–260 passagerare
- Spårvidd: 1435 mm
- Minsta horisontella kurvradie: 25 meter
- Minsta vertikala kurvradie: 300 meter
- Drivspänning: 750 VDC
Betoning på långsiktig kostnadseffektivitet
Under upphandlingsprocessen kommer fokus att ligga på att säkerställa en hög grad av kostnadseffektivitet för spårvagnsflottan under dess livslängd. Samtidigt betonas resenärernas upplevelse, vilket innebär att spårvagnarna ska vara bekväma och effektiva att använda. Anpassningen till stadens behov och enkelheten i underhåll och reparationer är också centrala faktorer.
Med Åbos spårväg, som förväntas öppnas för trafik under början av 2030-talet, tar staden ett viktigt steg mot hållbara transportlösningar. Upphandlingsprocessen kommer att spela en nyckelroll i att skapa ett robust och kostnadseffektivt system som möter både dagens och framtidens transportbehov.
Tidigare erfarenheter och framtida mål - En viktig dialog för framtiden
Marknadsdialogen på Innotrans är en viktig del av den långsiktiga planeringen av Åbo:s spårväg. Genom att föra en öppen dialog med leverantörer och experter kan Turun Raitiotie Oy försäkra sig om att de väljer de bästa tekniska och ekonomiska lösningarna för projektet. Målet är att skapa en modern, effektiv och miljövänlig transportinfrastruktur som möter både dagens och framtidens krav.
Källor: EU-Amtsblatt, Turku.fi