Invigning av Sveriges första elanslutning för kryssningsfartyg

Tal framför elanslutningen. Stefan Scheja, marknadsansvarig färjor & kryssningtrafik och Jens Holm (V), styrelseordförande Stockholms Hamn. Foto: Byline: Stockholms Hamnar/Ports of Stockholm

Stockholms Hamnar har invigt Sveriges första elanslutning för internationella kryssningsfartyg. Anläggningen, belägen vid Stadsgården, gör det möjligt för fartyg att ansluta till el vid kaj och därmed minska utsläpp och buller.

Den togs i drift den 17 september i samband med att kryssningsfartyget Mein Schiff 7, tillhörande rederiet TUI Cruises, kopplades upp. Detta är en av Europas första elanslutningar för kryssningsfartyg och syftar till att minska miljöpåverkan från sjöfarten.

– Att inviga Sveriges första elanslutning för kryssningsfartyg är en viktig milstolpe för att skapa en premiumdestination för hållbar kryssningstrafik, både i Stockholm och i hela Östersjöområdet. Kryssningsfartyg kan nu ansluta till el från kajen, vilket kraftigt minskar deras påverkan på miljön, säger Jens Holm, styrelseordförande Stockholms Hamn.

Den nybyggda högspänningsanläggningen är utformad enligt internationell standard och tillåter fartyg att stänga av sina hjälpmotorer vid kaj. Detta bidrar till att minska både luftföroreningar och buller. Minst 45 procent av kryssningsfartygen som anlöper Stockholms Hamnar kan nu använda elanslutningen. Elen som levereras kommer helt från förnybara källor, främst vind- och vattenkraft.

b
TUI Cruises´s nya fartyg Mein Schiff 7 anslöts till anläggningen.  Foto:Byline: Stockholms Hamnar/Ports of Stockholm

Stockholms Hamnar erbjuder sedan lång tid tillbaka mottagningsanläggningar för svart- och gråvatten från fartyg, och vid 85 procent av alla kryssningsanlöp i Stockholm används dessa anläggningar. De flesta kryssningsfartygen har egna reningsverk ombord och kan även spara avloppsvatten i sina tankar under längre perioder för att sedan lämna i annan hamn. Fartyg har skyldighet att lämna sitt fasta avfall i hamn, och källsorterat ger reducerade avfallsavgifter.

b
Anläggningen vid kajläge S167. Foto:Byline: Stockholms Hamnar/Ports of Stockholm
b
Kontakten. Foto:Byline: Stockholms Hamnar/Ports of Stockholm

Tillsammans med tre andra Östersjöhamnar – Köpenhamn/Malmö, Århus och Helsingfors – har Stockholms Hamnar fått EU-bidrag för investeringar i landelförsörjning. Anläggningen vid kajläge S167 har också fått stöd från Naturvårdsverkets satsning Klimatklivet.