I tågplanen för 2025 kombineras flera stora banarbeten med en ökande mängd tågtrafik. Året markerar början på viktiga underhållsarbeten för järnvägen, där målet är att minimera störningar i trafiken. Trots omfattande arbeten längs Västra stambanan kommer över 70 procent av persontågen att trafikera som planerat.
För nästa års tågplan sammanfaller stora banarbeten med ett ökat antal ansökningar om tågtrafik. Nödvändiga upprustningsåtgärder planeras för att förbättra järnvägens tillförlitlighet, men de kommer att påverka trafiken under genomförandet. Bland de största projekten finns upprustning av Malmbanan och ett omfattande elkraftsanläggningsbyte på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås.
– Vi påbörjar arbetena på Västra stambanan i januari. Det handlar om en nödvändig och efterlängtad upprustning av en av våra viktigaste tågsträckor. På sikt kommer det att ge en mer tillförlitlig trafik, men under tiden vi rustar upp anläggningen innebär det att trafiken påverkas, säger Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem, Trafikverket.
Samarbete och dialog med järnvägsbranschen
När det handlar om Västra stambanan och att upprätthålla kapaciteten på sträckan så är det en angelägenhet för hela branschen. Trafikverket har i tågplanearbetet och genom nätverket Västra Stambanerådet samarbetat med järnvägsföretagen och andra aktörer, inför starten av upprustningsarbetena. Under tågplanearbetet har bland annat har olika trafiklösningar tagits fram, som ska underlätta för resenärer och godstransporter när kapaciteten minskar.
–Jämfört med normal trafik kommer mer än 70 procent av persontågen att gå på Västra stambanan under våren. En siffra som är ett resultat av vårt samarbete inom järnvägsbranschen, mycket handlar om att tillsammans skapa förutsättningar för att så bra som möjligt hantera utmaningen med att kombinera stora nödvändiga banarbeten med en stor efterfrågan på att köra person- och godstrafik, avslutar Jon Sundh.
Malmbanan är en pulsåder för transporter och resor till norra Sverige
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en pulsåder för att både transporter och resor ska fungera i norra Sverige. Ett av de större arbetena på Malmbanan nästa år sker på sträckan Gällivare-Råtsi där spåret är slitet och behöver bytas ut. Spårbytet påbörjades 2024 när sträckan Gällivare-Håmojåkk färdigställdes och fortsätter under 2025 med sträckan Håmojåkk-Råtsi.
En del i arbetet med att förbättra Malmbanan är att vi nu satsar på ett helt nytt signalsystem. Malmbanan är en av de första banorna där det nya signalsystemet ERTMS installeras. ERTMS är framtidens signalsystem, det kommer att öka kapaciteten och robustheten för Malmbanan.
Källa: Trafikverket