När InnoTrans 2024 öppnade sina portar var det tydligt att fokus ligger på framtidens teknik – artificiell intelligens (AI), elektrifiering, digitalisering och automatisering. Dirk Hoffmann, operativ chef på Messe Berlin GmbH, betonade att mässan sätter rätt prioriteringar genom att fokusera på dessa stora trender.
– Vi är fullt engagerade i digitalisering, även om vissa ibland försöker ge en annan bild. Vi arbetar intensivt för att utrusta vårt järnvägsnät och våra fordon med det europeiska trafikstyrningssystemet ETCS så snabbt som möjligt, sade Wissing.
Han påpekade att detta är nödvändigt för att möta de krav som samhället ställer på järnvägen. Wissing berörde också den europeiska dimensionen av järnvägstransporter och betonade att standardiserade, digitala lösningar som ERTMS och digital automatisk koppling är avgörande för att stärka konkurrenskraften gentemot vägtransporter. Dessa åtgärder kräver också betydande ekonomiskt stöd från EU.
AI:s roll i järnvägsindustrin
Under invigningen av InnoTrans diskuterades möjligheterna som artificiell intelligens kan ge för järnvägsoperatörer och järnvägsindustrin. Två paneldiskussioner lyfte fram de möjligheter och förutsättningar som krävs för att AI ska kunna användas framgångsrikt.
Mohamed Rabie Khlie, generaldirektör för det marockanska järnvägsbolaget ONCF, förklarade att AI kommer att spela en avgörande roll för det höghastighetsnät som planeras mellan Tanger och Marrakesh till 2030. AI kommer bland annat att användas för biljettbokning och för att optimera tågkapaciteten samt driften av systemet.
Enligt Richard Lutz, ordförande och vd för Deutsche Bahn AG, är möjligheterna med AI obegränsade. AI används redan för att inspektera tåg och för att kontrollera vegetationen längs järnvägsspåren. Lutz betonade vikten av att säkerställa datasäkerheten.
Nya affärsmodeller med AI
Susanne Henckel, statssekreterare vid det tyska ministeriet för digitalisering och transport, påpekade att AI även öppnar dörren för nya affärsmodeller. Datadelning spelar en central roll i dessa modeller, där företag och forskare behöver samarbeta.
Henri Poupart-Lafarge, vd för Alstom, framhöll att vetenskapen behöver tillgång till specifika data för att kunna bedriva forskning som förbättrar teknologin. Samtidigt måste företagens intressen skyddas.
Michael Peter, vd för Siemens Mobility GmbH, och Javier Martínez Ojinaga, vd för CAF Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., betonade båda hur AI förändrar affärsmodeller och omvandlar järnvägsindustrin.
Källa: Innotrans