Trafikverket planerar att räta ut två skarpa kurvor på järnvägen genom Erikslund, i Västernorrlands län. Detta görs för att möjliggöra högre hastigheter för tågtrafiken. Dessutom kommer den befintliga järnvägsbron över Ljungan, byggd 1877, att ersättas med en ny bro i ett annat läge.
Syftet med åtgärderna är att förbättra kapaciteten och förkorta restider längs Mittbanan, där tågtrafiken idag är begränsad av kurvornas skarpa lutningar. Hastigheten förväntas öka från 70 km/h till 130 km/h, vilket kan minska restiden mellan Sundsvall och Östersund med cirka 15 minuter.
Projektet är en del av Mittstråket 2.0, ett samverkansprojekt mellan Trafikverket, Region Jämtland Härjedalen och Krokoms kommun. Projektets mål är att utveckla Mittbanan till en fossilfri transportkorridor med högre kapacitet och förbättrad tillgänglighet.
Arbetet planeras att inledas efter samråd som påbörjas hösten 2024 och fortsätter till våren 2025. Preliminär byggstart beräknas till perioden 2028–2030.
I september besökte ett flertal personer i varselkläder området vid järnvägen i Erikslund. Platsbesöket genomfördes i samarbete med konsultföretaget Sweco, som ansvarar för att ta fram en järnvägsplan för en ny järnvägsbro och linjerätning av en skarp kurva på sträckan. Under besöket delades deltagarna upp i grupper för att undersöka spårområdet och omgivningarna, i syfte att få en tydlig överblick inför det planerade bygget av den nya järnvägen.
Källa: Trafikverket