Bygget av den östliga hamninfarten i Trelleborg har äntligen fått klartecken och nu påbörjats. Efter att mark- och miljödomstolen i juni fastställde detaljplanen till kommunens fördel, har även mark- och miljööverdomstolen nu gett grönt ljus för både den östliga hamninfarten och evakueringsvägen.
Nyligen meddelade Svea hovrätts mark- och miljööverdomstol att de inte kommer att pröva de åtta inkomna överklagandena. Eftersom beslutet inte kan överklagas, innebär detta att detaljplanen har vunnit laga kraft och arbetet nu kan gå vidare.
Trelleborgs Hamn ansvarar för bygget av evakueringsvägen och den östliga hamninfarten. För hamnen innebär beslutet att arbetet med det så kallade backspåret kan slutföras, ett projekt i samarbete med Trafikverket och inom ramen för EU-projektet Green FIT.
– Det här är en viktig pusselbit för att färdigställa ringvägen och den östliga hamninfarten. Jag vill rikta ett stort tack till alla som under lång tid har bidragit med sin kompetens och sitt engagemang. Genom vårt gemensamma arbete har vi nått ett framgångsrikt resultat. Nu kan vi med tillförsikt blicka framåt och fortsätta arbetet med Kuststad 2025, säger Håkan Otterström, projektledare för Kuststad 2025
Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs Hamn, kommenterar:
– Genom att förlänga vårt backspår så kommer vi kunna öka andelen intermodal trafik (från väg till järnväg). Vi kan slutföra bygget av backspåret under året, men för att starta bygget av själva hamninfarten inväntar vi kommunens miljötillstånd.
Evakueringsvägen och ringvägen
Innan själva evakueringsvägen kan byggas behöver ett kustskydd anläggas som skyddar vägen vid höga vattennivåer Trelleborgs kommun räknar med att erhålla detta miljötillstånd i slutet av 2024. I så fall kommer det vara möjligt att bygga kustskydd samt evakueringsväg under 2025.
För att evakueringsvägen ska kunna användas som östlig hamninfart i framtiden, krävs även en ringväg runt Trelleborg. Arbetet med en ny detaljplan för östra Ringvägen pågår och inkluderar noggranna analyser av bland annat klimat, trafik och miljö. Planen förväntas gå ut på samråd i slutet av året eller början av nästa år.
Säkerhetsaspekter och framtida utveckling
En ringväg som leder trafiken runt staden och östlig hamninfart med tillhörande lastbilsuppställning utanför hamnområdet är en förutsättning för att Trelleborgs kommun på bästa sätt ska kunna utnyttja ytorna som Trelleborgs Hamn lämnar när verksamheten flyttas åt sydost. Christopher Kolbjörnsen, projektledare för Ringväg och hamninfart i Trelleborgs kommun, förklarar:
– Vi har förberett för evakueringsvägen genom att lägga om dagvattenledningar, flytta högspänningskablar och riva byggnader. Evakueringsvägen kommer att byggas fram till väg 9. För en fungerande hamninfart krävs också en bro över väg 9 till uppställningsytorna. Övrig byggnation inväntar antagen detaljplanerna för östra och västra Ringvägen.
Källa: Trelleborgs kommun