Sveriges midja måste prioriteras – för hela Sveriges skull
Sveriges midja – ett geografiskt område tvärs över Sverige norr om Mälardalen – står för en
betydande del av landets industri och export som bidrar till vår gemensamma välfärd. Ändå
har transportinfrastrukturen i denna vitala region fått stå tillbaka i decennier. Konsekvensen?
Ett näringsliv som kämpar i motvind, flaskhalsar som bromsar industrin, och en besöksnäring
som inte får utrymme att växa. Det är dags att prioritera Sveriges midja i den nationella planen
för transportinfrastruktur för 2026–2037, för hela landets bästa.
Industrin och besöksnäringen i Sveriges midja och norra Sverige blomstrar. Som exempel har
Hitachi i Ludvika fått Sveriges största industriorder någonsin på 147 miljarder och behöver
fördubbla sin transportkapacitet. Här finns gott om innovativa lösningar som tex
matproduktion som nyttjar restvärme från industrier och det investeras miljarder i datahallar
som bl.a. bidrar till att Sverige får ett försprång i AI-utvecklingen.
Men den tillväxten riskerar att kvävas om inte transportinfrastrukturen snabbt moderniseras.
Flaskhalsar, förseningar och ett bristande vägnät hotar att förlama den svenska exporten –
där 40 procent är direkt beroende av att just Sveriges midja fungerar. Transporterna genom
denna region är en pulsåder för varor som rör sig till och från Sveriges industrier. Om den
infrastrukturen kollapsar, kollapsar också exporten – och med den, Sveriges ekonomiska
framtid och välfärd.
Vi kan inte längre blunda för hur sårbart vårt transportsystem är. Utan tillräckliga investeringar
riskerar vi att fastna i en nationell version av ”Suezkanalen”-blockaden, där proppar i
transportflödet bromsar hela vår ekonomi. Och det handlar inte bara om industrins varor –
varje försening i transportsystemet slår direkt mot svenska hushåll, när livsviktiga varor som
mat, medicin och nödvändig konsumtion inte når fram i tid.
Men det är inte bara godstransporter som drabbas. Utan en robust transportinfrastruktur
försämras pendlingsmöjligheterna, vilket minskar arbetskraftens rörlighet, detta skadar både
företag och invånare. Att förstora arbetsmarknaden och förbättra matchningen mellan
arbetssökande och arbetsgivare är avgörande för att förhindra en ekonomisk nedgång och
ökad arbetslöshet i regionen.
I Sveriges midja finns stora och små besöksdestinationer som är redo att explodera i tillväxt,
men utvecklingen hämmas av eftersatta vägar och järnvägar. Ta Sälenfjällen som exempel –
världens fjärde största fjälldestination, men med ett infrastruktursystem som inte håller
måttet. Hur länge ska staten bortse från de skatteintäkter som besöksnäringen genererar,
samtidigt som den inte ens investerar i att förbättra tillgängligheten till dessa turistmagneter?
Vi står inför ett vägval. Antingen investerar vi i Sveriges midjas transportinfrastruktur nu, eller
så får vi betala priset i form av stagnation och förlorade tillväxtmöjligheter. Det handlar inte
bara om att lappa och laga – det krävs strategiska investeringar som möter framtidens krav.
Elektrifiering, vätgas och klimatsmarta transporter måste byggas ut, samtidigt som bärigheten
på vägarna höjs och järnvägarna moderniseras för att klara tyngre och mer frekvent trafik.
Slutligen, låt oss vara tydliga: att förbise Sveriges midja är att försumma en av Sveriges
viktigaste ekonomiska motorer. Det är här råvarorna förädlas, det är härifrån de transporteras
ut till världen och det är hit människor reser på sin fritid. Men utan rätt investeringar riskerar
den potentialen att gå förlorad. Trafikverket måste prioritera Sveriges midja i den kommande
nationella planen för transportinfrastruktur – inte bara för regionens skull, utan för hela
Sveriges välfärd och framtid. Vi har inte råd att göra något annat.
Blerta Krenzi (S)
Kommunstyrelsens ordförande Avesta kommun
Abdullahi Cadaani (S)
ordförande kommunstyrelsen Bollnäs kommun
Tommy Winqvist (M)
1:e vice ordförande kommunstyrelsen Bollnäs kommun
Erik Nises (S)
Kommunstyrelsens ordförande Borlänge kommun
Ulrik Bergman (M)
Kommunalråd Borlänge kommun
Jussi Nieminen Jusola (S)
Ordförande i Miljön & Samhällsbyggnadsnämnden Borlänge
Liza Lundberg (S)
Kommunstyrelsens ordförande Falu kommun
Anders Lindh (M)
Kommunalråd Falu kommun
Susanne Martinsson (C)
Oppositionsråd Falu kommun
Christer Olsson (M)
Kommunstyrelsens ordförande Filipstads kommun
Fredrik Jarl (C)
Kommunstyrelsens ordförande Gagnef kommun
Åsa Viklund Lång (S)
Kommunstyrelsens ordförande Gävle kommun
Marie Wilén (C)
Kommunalråd Heby kommun
Bo Andersson (M)
Oppositionsråd kommunstyrelsens 2.a vice ordförande Heby kommun
Lennart Mångs (M)
Kommunstyrelsens ordförande Hedemora kommun
Ann-Marie Stenberg Carlsson (S)
Kommunalråd Hedemora kommun
Tomas Isaksson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Hofors kommun
Cecilia Albertsson (M)
Kommunstyrelsens ordförande Hällefors kommun
Tomas Klockars (M)
Kommunstyrelsens ordförande Lindesbergs kommun
Tom Persson (SD)
kommunstyrelsens vice ordförande Lindesbergs kommun
Ewa-Leena Johansson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Ljusnarsbergs kommun
Anna Hed (C)
Kommunstyrelsens ordförande Mora kommun
Bengt Storbacka (S)
Kommunalråd Lindesbergs kommun
Ordförande Partnerskap Bergslagsbanan
Ewa-Leena Johansson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Ljusnarsbergs kommun
Leif Petterson (S)
Kommunstyrelsen ordförande Ludvika kommun
Ordförande Partnerskap Bergslagsdiagonalen
Hans Unander (S)
Kommunstyrelsen ordförande Malung-Sälens kommun
Ordförande Partnerskap E16
Anna Hed (C)
Kommunstyrelsens ordförande Mora kommun
Lennart Sohlberg (S)
Oppositionsråd i Mora kommun
Mikael Thalin (C)
Kommunstyrelsens ordförande Orsa kommun
Yoomi Renström (S)
Kommunstyrelsens ordförande Ovanåkers Kommun
Hans Jonsson (C)
Vice ordförande kommunstyrelsen Ovanåkers Kommun
Ulrica Momqvist (C)
Kommunstyrelsens ordförande Rättviks kommun
Amanda Lindblad (S)
Kommunstyrelsens ordförande Sala kommun
Erik Hamrin (M)
Oppositionsråd Sala kommun
Peter Kärnström(S)
Kommunstyrelsen ordförande Sandvikens kommun
Per-Ola Grönberg (L)
Kommunstyrelsen vice ordförande Sandvikens kommun
Maria Persson (C)
Kommunalråd Sandvikens kommun
Fredrik Rönning (S)
Kommunstyrelsen ordförande Smedjebackens kommun
Abbe Ronsten (S)
Regionråd Dalarna
Kommunfullmäktiges ordförande Säter
Ordförande Dalabanans Intressenter
Mats Nilsson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Säters kommun
Ordförande i Dalarnas kommunförbund
Peter Jonsson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Torsby kommun
Marcus Kock (S)
Kommunstyrelsen ordförande Vansbro kommun
Infram – Infrastruktur för framtiden
Infram är ett samarbete sedan 2017 mellan partnerskapen Bergslagsbanan, Bergslagsdiagonalen, E16 och Intresseföreningen Dalabanan. Stråken passerar igenom 7 regioner, 38 kommuner och berör 1,2 miljoner invånare i det vi kallar Sveriges midja.