Att Sveriges järnvägar är nedslitna vet vi. Att järnvägarna är underfinansierade vet vi också. Att tågförseningarna duggar tätt och tågen stannar varenda dag på grund av spårfel, vagnfel, elfel, signalfel och spårspring vet vi också. Ska det vara så i det högteknologiska landet Sverige? Det behövs en haverikommission frigjord från alla myndigheter, som reder ut och klarlägger. Och det är bråttom. Underhållsskulden ökar med cirka 100.000 kronor per dag.
Järnvägsfrämjandets tidigare ordförande Hans Sternlycke konstaterar att Sveriges järnvägsinvesteringar idag uppgår till 0,4 procent av BNP, jämfört med över en procent när järnvägarna byggdes. Han kallar det för nedrustning och menar att det behövs tre saker: att återställa underhållsskulden, ersätta regionbanornas skarvspår med helsvetsade spår och bygga höghastighetsjärnväg. Kanske Järnvägsfrämjandet är den haverikommission Sverige behöver?
Av Jörgen Städje