Att slutföra byggandet av den planerade höghastighetsjärnvägen HS2 till London Euston och Crewe skulle kunna spara pengar på sikt genom att skapa högre intäkter från leasing, enligt järnvägsindustrins ledare. De föreslår att regeringen säljer rättigheterna att driva linjen som en långtidskoncession, liknande den framgångsrika modellen med HS1, linjen som förbinder London med Kanaltunneln.
Enligt analyser från High-Speed Rail Group (HSRG), som inkluderar företag som Hitachi, Alstom och Siemens, skulle en fullständig utveckling av sträckan till London Euston och vidare till städerna i norr kunna generera intäkter på upp till 20 miljarder pund. Om linjen däremot stannar vid Old Oak Common och Birmingham, som nu planerat, skulle koncessionsvärdet bara vara en bråkdel av detta.
Stora besparingar på lång sikt
HSRG menar att det skulle krävas ytterligare 11,5 miljarder pund för att färdigställa linjen till Euston och Crewe, men att det på lång sikt skulle leda till en besparing på 3,5 miljarder pund för statskassan.
– Vi uppskattar att budgeten kräver tuffa beslut från regeringens sida, men kortsiktiga nedskärningar i infrastrukturinvesteringar skulle vara skadliga för Storbritannien, säger Dyan Perry, ordförande i HSRG.
Risk för kapacitetsbrist
Om HS2 avslutas vid Old Oak Common riskerar det att förvärra kapacitetsproblemen på den redan överbelastade västkustlinjen norr om Birmingham. Den nationella revisionsmyndigheten (NAO) har varnat för att en förkortad linje kan ha negativa konsekvenser för järnvägstrafiken i norra England.
Beslut om Euston station ännu oklart
Regeringen överväger fortfarande huruvida tunnelarbetet till Euston ska återupptas. Louise Haigh, transportsekreterare, har tidigare indikerat att man vill att HS2 ska nå centrala London, men finansministern Rachel Reeves har samtidigt efterfrågat nedskärningar inom infrastruktursatsningar.
Eustonstationen har också varit föremål för diskussion, med osäkerhet kring hur hela ombyggnaden kommer att finansieras. En del tillfälliga förbättringar är redan planerade, inklusive borttagning av en mycket kritiserad reklamskärm, men större förändringar ligger fortfarande i balans.
Tidigare framgångsrika modeller
Ett liknande projekt, HS1, såldes av den brittiska regeringen som en koncession till två kanadensiska pensionsfonder för 2,1 miljarder pund år 2010. De sålde vidare rättigheterna för 3 miljarder pund till privata investerare sju år senare. Ägarna av HS1 har kunnat hämta hem sin investering genom avgifter för spåranvändning samt intäkter från stationer som St Pancras.
Det återstår att se om den brittiska regeringen kommer att följa rådet från HSRG och fortsätta med planerna att utvidga HS2 till centrala London och Crewe, eller om projektet förblir begränsat till Old Oak Common och Birmingham.
Källa: Guardian