De nya spåren vid Hökarängens station i södra Stockholm närmar sig nästa fas. Arbetet har pågått i flera veckor, med fokus på att lägga ballast och förbereda för spårläggning.
Området söder om Hökarängens station har genomgått omfattande förändringar. Arbetet med att lägga spåren är nästa steg. Under de senaste veckorna har ballast, bestående av makadam, förts in på området. Ballasten stabiliserar spåren och bidrar till dränering av regnvatten.
– På ballasten lägger vi sen de nya spåren. Det behöver vi göra på natten när det inte går några tåg. Att lyfta spåren på plats kommer att ta ungefär två veckor. Men vi står inte och arbetar på samma ställe hela tiden – utan förflyttar oss från den ena sidan av området till den andra, säger Camilla Fastén, projektledare på nya tunnelbanan.
Spårläggningen är planerad att ske nattetid i oktober, från måndag till fredag. Ytterligare arbeten vid Hökarängens station kommer att utföras nattetid i den första delen av november, då nya växlar ska placeras. Arbetet med spåren kommer att fortsätta under resten av året och in på 2025 och 2026.
Under sommaren 2025 planeras det nya norrspåret att anslutas till de befintliga spåren, vilket innebär slutet på enkelspårsdriften mellan Hökarängen och Farsta. Samtidigt påbörjas återställandet av området. Gång- och cykelvägar förväntas öppnas våren 2025, med en fullständig återställning av platsen under hösten samma år.
Källa: Region Stockholm