Estland: Rail Baltic Estonia skriver ut två stora upphandlingar för byggandet av huvudsträckan och det internationella passagerarterminalen i Ülemiste Linda.
Rail Baltic Estonia har offentliggjort två stora upphandlingar med ett totalt värde på över en miljard euro för att säkerställa en järnvägsanslutning mellan Estland och resten av Europa.
Den första upphandlingen rör två kontrakt för byggandet av Rail Baltica-huvudsträckan mellan Ülemiste och Pärnu samt gränsen mellan Pärnu och Lettland. Denna upphandling har ett sammanlagt värde på upp till 932 miljoner euro, vilket inkluderar alternativ för anskaffning av strategiskt material. Dessutom kommer en upphandling med ett värde av 57 miljoner euro att annonseras för byggandet av terminalen Ülemiste Linda.
Gäller att sammanföra Europa
Vladimir Svet, Estlands infrastrukturminister, betonade den större europeiska betydelsen av projektet och sa att Rail Baltica är mer än ett regionalt projekt. Det kopplar samman Estland och de baltiska staterna med det omfattande europeiska järnvägsnätet och skapar därigenom nya möjligheter för ekonomisk tillväxt och förbättrad rörlighet över hela kontinenten. Han påpekade även att projektets roll som strategiskt ryggrad för militär mobilitet vid NATOs östra flank har blivit allt viktigare med tanke på den pågående konflikten mellan Ryssland och Ukraina. Ankündelsen av omfattande bygguppdrag för Rail Balticas huvudsträcka visar vårt engagemang för detta centrala projekt som sammanför Europa.
Med dessa upphandlingar kan vi ta ett viktigt steg framåt. Bygget av huvudsträckan och terminalen i Ülemiste kommer att ge en bättre anslutning till Europa samt nya möjligheter för den lokala ekonomin. Samtliga projektpartners – arkitekter, ingenjörer och entreprenörer – arbetar för att Rail Baltica-sträckan ska vara helt färdig till 2030, så att den tjänar både passagerare och godstrafik, sa Anvar Salomets, styrelseordförande för Rail Baltic Estonia.
Linda-terminalen i Ülemiste
Linda-terminalen i Ülemiste kommer att bli en av de mest moderna och miljömässigt hållbara transportknutpunkterna i regionen, som knyter samman internationell tågtrafik med lokala transportlösningar.
Den första fasen av byggprojektet för Linda-terminalen, som inkluderar byggandet av underjordiska bärverk, gångtunnlar och tekniska anläggningar, har redan påbörjats. Nästa fas kommer att omfatta byggandet av terminalbyggnaden och angränsande områden, inklusive spårvagnshållplats och parkeringsplatser.
Gianluca Racana, styrelseledamot på Zaha Hadid Architects, vars kontor vann arkitekttävlingen för terminalen i samarbete med det estniska företaget Esplan, tillade att terminalens design sömlöst integreras i omgivningen och erbjuder passagerarna hög komfort och god anslutning. Projektet uppfyller också moderna standarder för ekologisk hållbarhet och gör det till en avancerad transportknutpunkt för 2000-talet.
Alliansupphandling
Alliansupphandling är en modell för projektgenomförande där de huvudsakliga aktörerna – kunden, designern och byggentreprenören – arbetar nära tillsammans för att nå ett gemensamt mål. Detta innebär att de delar ansvar och risker, arbetar som ett enda team och fattar beslut med hänsyn till projektets totala nytta. Målet är att uppnå bästa möjliga resultat när det gäller kvalitet, tidsplan och kostnadseffektivitet.
Syftet med alliansupphandlingen är att hitta två starka anbudsgivare som får separata kontrakt för de två järnvägsavsnitten:
- Det första kontraktet, med ett uppskattat värde av 394 miljoner euro, omfattar byggandet av järnvägens överbyggnad för avsnittet Ülemiste–Pärnu och underbyggnaden för avsnittet Tootsi–Pärnu.
- Det andra kontraktet, med ett värde av cirka 332 miljoner euro, omfattar planering och byggande av avsnittet Pärnu–Ikla, som fullbordar huvudsträckan.
Upphandlingsprocessen kommer att baseras på en enda rangordning: den främsta anbudsgivaren får uppdraget för byggandet av avsnittet Ülemiste-Pärnu (Allians 1) och den näst främsta anbudsgivaren får uppdraget för avsnittet Pärnu-Ikla (Allians 2).
Det totala värdet av kontrakten uppskattas till 726 miljoner euro, men med möjligheten att anskaffa strategiskt material (till exempel räls, sveller, växlar och ballast) kan de totala kostnaderna nå upp till 932 miljoner euro.
Byggfasen
Bygget av Rail Balticas huvudsträcka är indelat i flera faser. Först kommer en utvecklingsfas mellan 2025 och 2026, där detaljerade ritningar ska tas fram, nödvändiga tillstånd ska ansökas om och förberedande arbeten ska organiseras. Byggarbetena beräknas starta 2026 och pågå fram till slutet av 2030. Den slutliga färdigställandet och idrifttagningen är planerad till fjärde kvartalet 2030, när Rail Baltica kommer att ta emot både passagerar- och godstrafik.
En mer detaljerad tidsplan för byggandet av Ülemiste-terminalen förväntas i april 2025, då upphandlingarna ska genomföras. Byggarbetena inleds i november samma år och byggnaden ska vara färdig i februari 2028. Den slutliga färdigställandet och överlämningen till kunden är planerad till oktober 2028.
Dessa uppdrag markerar inte bara ett stort framsteg i byggandet av Rail Baltica, utan också genomförandet av en effektiv samarbetsmodell. Alliansupphandlingen kommer att möjliggöra kostnadsbesparingar och en optimering av processen. Den framgångsrika genomförandet av projektet kräver noggrann planering och nära samarbete mellan alla parter.
Källa: LOK-Report