Västkustbanans sista enkelspåriga sträcka ska bli dubbelspår. Trafikverket ger nu WSP i uppdrag att utreda hur den 4,5 kilometer långa sträckan bäst ska dras.
I december 2023 invigdes dubbelspåret på sträckan Ängelholm-Maria och 2025 planeras den nya tunneln med dubbelspår genom Varberg att tas i bruk. För att Västkustbanan, som går mellan Göteborg och Lund, ska nå full kapacitet behöver den sista enkelspåriga sträckan byggas ut till dubbelspår, det vill säga sträckan Maria-Helsingborg.
WSP har nu fått i uppdrag att utreda och lokalisera denna sträcka och titta på alternativ både i markplan och i tunnel. Hela utredningsområdet ligger inom staden och mötet mellan staden och järnvägen är en viktig fråga för lokaliseringen.
"Vi är stolta över att få ta oss an uppgiften att hitta den lösning som bäst värnar den vackra stadsmiljön i Helsingborg och samtidigt på ett klimateffektivt och säkert sätt hanterar de utmaningar dubbelspårsutbyggnaden innebär. Den sista pusselbiten av Västkustbanan löser både ett lokalt behov, men gynnar även Sverige ur ett nationellt och internationellt perspektiv och löser upp en flaskhals i systemet", säger Åsa Zeinetz, chef för Järnväg på WSP.
Med en utbyggnad av spåren ökar kapaciteten, vilket skapar viktiga förutsättningar för fler avgångar och en tågtrafik som blir mindre känslig för störningar. Enligt Trafikverket beräknas restiden mellan Göteborg och Malmö minska till strax över två timmar när hela Västkustbanan är utbyggd.
Uppdraget kommer att bedrivas tillsammans med Trafikverket, i tätt samarbete med Helsingborgs stad samt med övriga berörda parter.