Systemanalys överlämnad till Trafikverket – kräver utbyggnad av transportnätet

Systemanalysen överlämnas. Foto: Foto: Aksel Örn Ekblom/Mälardalsrådet.

850 000 pendlare, 150 miljoner ton gods och exportvärden om 530 miljarder kronor. Stockholm-Mälarregionen behöver stabila transporter för att bygga Sverige starkare. Regeringen har aviserat stora belopp till infrastrukturen, men behoven är stora i landet och konkurrensen om resurserna är hård. Nu har sju regioner gått samman om en gemensam utvecklingsstrategi med skarpa prioriteringar för vilka spår, vägar och farleder som behöver byggas och rustas upp till 2035.

Planen signerades av regionstyrelsens ordförande i de sju regionerna vid en ceremoni på Barkarbys nya stationsbyggnad den 25 oktober. Planen visar varför det är så viktigt att satsa på transportinfrastrukturen i Stockholms-Mälarregionen.

– För att samhället ska hålla ihop, för hållbar tillväxt och utveckling måste människor kunna resa till studier och jobb. Sju regioner i Stockholm-Mälardalen har enats om en uppdaterad Systemanalys med skarpa prioriteringar för transportinfrastrukturen, som bygger Sverige starkare. Behoven är stora och nu är det upp till regeringen att svara upp mot regionernas arbete för hållbar tillväxt och utbyggd kollektivtrafik, säger Jens Sjöström, ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter

Systemanalys för Stockholm-Mälarregionen är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet. Den innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på. Systemanalysen bygger vidare på tidigare prioriteringar som exempelvis Ostlänken Järna-Linköping, Fyrspåret Uppsala-Stockholm och E4 Förbifart Stockholm.

I Systemanalysen finns även delvis nya investeringsbehov som måste vara åtgärdade till 2035, samt andra typer av politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling. Bland annat:

  • Förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken samt pendeltågstrafiken
  • Nya infrastrukturprioriteringar kring exempelvis Mälarbanan, Svealandsbanan och Hallsbergs gods- och personbangård
  • Politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling, exempelvis avvecklad stationsavgift vid Arlanda C, höjt tak för trimningsåtgärder och Gotlands tillgänglighet
  • Etableringen av en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen för att säkra kompetensförsörjningen av några av transportsystemets centrala yrkesgrupper

Stockholm-Mälarregionen bygger Sverige starkare

– 8 av 10 tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm och regeringens ökade resurser till infrastrukturen kommer att behövas i våra regioner. Det är viktigt för våra pendlare, företag och alla som reser genom vår del av landet. Det är en styrka att våra regioner än en gång har visat att konkreta lösningar för infrastrukturen slår ideologiska låsningar. Nu har vi landat i tydliga prioriteringar som vi kan ta till regeringen, säger Kristoffer Tamsons, ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.

Källa: Mälardalsrådet