Världsunik elektrisk bärplansbåt sätter ny kurs för Stockholms kollektivtrafik

Gustav Hemming, klimat-infrastruktur och skärgårdsregionråd (C), och Michaela Haga (C) ordförande sjötrafikutskottet

Ett nytt kapitel har inletts för Stockholms kollektivtrafik med invigningen av den elektriska bärplansbåten Nova. Färjan ingår i ett världsunikt pilotprojekt för kollektivtrafiken mellan Stockholm-Ekerö.

– Det är ett nytt kapitel som skrivs i sjötrafikhistorien nu när en elektrisk bärplansbåt styr in i en huvudstads kollektivtrafik. Den kan förhoppningsvis visa att det är möjligt att inte bara få till en grönare, billigare och snabbare pendelbåtstrafik utan också locka fler att ställa bilen och möjliggöra fler båtlinjer här hemma, säger Gustav Hemming, infrastrukturregionråd

Färjan kommer börja trafikera linje 89 mellan Tappström och Klara Mälarstrand fram tills att isen lägger sig och återupptas i trafik igen i vår. Färjan kommer köra i form av extra trafik och ersätter inte ordinarie pendelbåtslinje 89 utan går som en spöklinje vilket kommer ge fler möjligheten att ta pendelbåten.

– Vi ska fortsätta att ställa om sjötrafiken och då behöver vi ta till oss ny teknik och innovationer. Samarbetet med aktörer som Candela är helt avgörande för att ligga jämna steg med utvecklingen som sker. Det är viktigt för att sjötrafiken ska minska utsläppen och belastningen på känsliga kustmiljöer, säger Michaela Haga ordförande i sjötrafikutskottet i Region Stockholm.

Pilotprojektet görs i samarbete mellan Trafikverket, Candela och Region Stockholm och bärplansbåten är ett unikt inslag i en regions kollektivtrafik. Den är snabbare och effektivare än dagens pendelbåtar, gör inga svall och är elektrisk vilket minskar klimatavtrycket med upp emot 80 procent.

– Pendelbåtarna avlastar redan den tungt belastade väg- och busstrafiken på Ekerö. Försöket innebär snabbare resor och fler avgångar för Ekeröbor och Stockholmare. Det är en föraning vad ny fartygsteknik kan medföra, eftersom snabbare båtar innebär tätare avgångar. Jag hoppas att den halverade restiden får fler att köpa SL-kort, vilket är en viktig insats för klimatet och mot trängseln och stressen, avslutar Gustav Hemming.

Fakta:

  • Marschfart: ca 25 knop – resa Ekerö till stan tar 25 minuter (jämfört med 55 minuter med bil, buss eller tunnelbana).
  • Eldrift – 80% mindre energiförbrukning och minimala svall.
  • Flygläge vid 16–18 knop – mest energieffektivt.
  • Bärplan minskar friktionen – räckvidd 40–60 sjömil.
  • Region Stockholms analys: driftskostnader kan vara 40% lägre än för vanliga fartyg.
  • Mått: 12 meter lång, 4,5 meter bred.
  • Passagerarkapacitet: 25 personer, på- och avstigning i fören.