Vilotider, reseplanering och förtöjning är några av de identifierade utvecklingsområdena i sjöfarten på Östersjön och Nordsjön, enligt en ny inspektionsrapport för 2023 från Responsible Shipping Initiative (RSI). Rapporten visar på både återkommande brister och vissa förbättringar.
RSI, en ideell förening grundad 2019, har som mål att främja en ansvarsfull sjöfart i de aktuella havsområdena. Föreningen består av Södra EFO, Lantmännen, Stockholm Exergi, Billerud och SSAB. Under 2023 genomfördes 25 inspektioner där flera utvecklingsområden har identifierats.
– Vi får kontinuerligt en allt större kunskap om förhållandena ombord och vilka områden vi behöver fokusera på vilket gör oss bättre rustade i våra diskussioner med våra redare. Även om vi fortsatt ser brister som inte bör finnas upplever vi en allt större förståelse för våra krav och vikten av att ständigt arbeta för förbättringar ombord, säger Rebecka Nyholm, Category Manager på Södra.
Trots en ökning av kunskap om omständigheterna ombord och de områden som kräver fokus kvarstår flertalet brister, såsom:
-
Vilotider: Det krävs att vilotid för all personal ombord dokumenteras. Indikationer tyder på att vissa fartyg har svårigheter att uppfylla dessa krav.
-
Reseplanering: Många inspekterade fartyg har inte genomfört reseplanering enligt internationella regler. Resor har planerats utan att ta hänsyn till fartygets begränsningar, och godkända elektroniska sjökort har ofta saknats. Detta är särskilt problematiskt med tanke på potentiella störningar av GPS-signaler i Östersjöområdet.
-
Förtöjning: Brister har observerats i förtöjningsmetoder, där utrustningen används felaktigt, särskilt på fartyg med så kallade "tension drums".
-
Alkohol- och drogpolicy: Det finns fortfarande exempel på avsaknad av tydliga rutiner och policys för besättningens tester.
-
Stabilitet: Ofta saknas korrekt lastnings- eller lossningsplanering för bulklaster. Befälhavaren ska alltid ha kontroll över fartygets stabilitet, vilket inte har dokumenterats vid flera inspektioner.
Incidentrapportering: I flera fall saknas system för att rapportera mindre incidenter eller "near misses", vilket är avgörande för att förhindra framtida olyckor.
– Vi ser även en oroväckande stor andel relativt stora fartyg med enbart två navigationsbefäl ombord. Även om vissa flaggstater godkänner detta är vi av uppfattningen att enbart två navigationsbefäl innebär en alltför stor press på navigationsbefälen som inte får tillräcklig tid för vila vilket i sin tur innebär en förhöjd säkerhetsrisk. Vi anser att vi behöver sträva mot att tre navigationsbefäl är praxis ombord för att säkerställa goda arbetsvillkor och säkerhet ombord, säger Sebastian Tamm, Manager Logistics Development på EFO.
Källa: RSI