Banan mellan Sala och Avesta Krylbo har nu åter öppnat för tågtrafik, efter att ha varit avstängd sedan den 1 september. Avstängningen har möjliggjort Trafikverkets arbeten längs Dalabanan.
Dalabanan ska uppgraderas för att förbättra kapaciteten. Det handlar om att räta ut kurvor, trimma signalsystemet samt byta ut spår och kontaktledningar. Befintliga mötesspår ska också förlängas, vilket underlättar tågmöten och ökar turtätheten på sträckan.
Arbetena kommer att genomföras på flera platser, inklusive:
- Brunna
- Järlåsa
- Morgongåva
- Heby, Isätra
- Broddbo
Dalabanan, som sträcker sig mellan Uppsala och Mora, är cirka 26 mil lång och elektrifierad. Den har enkelspår och har låg standard, vilket medför hastighetsbegränsningar vid växlar och kurvor. Målet är att rusta upp järnvägen för att korta restiden och möjliggöra en utökad trafik. Banans sträckning förbinder Dalarna med Västmanland, Uppland och Stockholmsregionen, och berör elva kommuner med sammanlagt 430 000 invånare.
Källa: Trafikverket