Den kommande infrastrukturpropositionen innehåller ”historiska satsningar” på Sveriges infrastruktur, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Satsningarna på infrastrukturramen ökar med 200 miljarder kronor jämfört med den tidigare planperioden. Beskedet välkomnas av Svensk Betong.
- Sverige behöver ett robust och tillförlitligt transportnät. Att det nu satsas på nyinvesteringar och underhåll för att främja Sveriges tillväxt är ett väldigt viktigt och positivt besked för alla företag inom Svensk Betong. Det skapar sysselsättning för våra medlemsföretag och vi kan jobba vidare med att bidra till en hållbar och säker infrastruktur, ökad beredskap och en väl fungerande samhällsstruktur, säger Malin Löfsjögård, vd för Svensk Betong.
Betongbranschen är en viktig nyckelspelare i detta arbete eftersom betong är vår tids mest använda byggmaterial, inte minst inom infrastrukturbyggande. Det är ett välbeprövat material som klarar höga tekniska krav och som nu bygger med allt lägre klimatpåverkan, säger hon.
- Livslängden på betong är väldigt lång, den är robust och beständig. Den långa livslängden samtidigt med litet drift- och underhållsbehov gör materialet kostnadseffektivt. Det går att bygga energieffektivt och betong uppfyller de viktiga brand- och fuktkraven. De arkitektoniska möjligheterna med betong är också fantastiska – du kan ge den vilken form och färg du vill.
Tar upp koldioxid
Under hela sin livslängd karbonatiseras betongkonstruktioner, det vill säga bindemedlet i betongen tar upp delar av den koldioxid som släpptes ut vid tillverkningen av cement. Vid produktion av betong byts idag, för att minska klimatpåverkan, delar av cementen ut mot andra bindemedel som till exempel slagg som är en restprodukt från andra industriella processer. Det finns också möjlighet att använda återvunnen betong som krossas och använda det som ballast.
På frågan om när betong är ett självklart val svarar Malin ”alltid”. Hon menar att betong är ett konkurrenskraftigt material för i stort sett alla typer av konstruktioner.
- Speciellt inom infrastruktur – som broar, tunnlar, dammar och så vidare – och så klart också för bostäder och andra byggnader. Vi behöver bygga långsiktigt hållbart med material där vi minskar klimatpåverkan och klarar klimatförändringarna som leder till mer extremt väder i form av översvämningar och så vidare. Där har betongen många styrkor och blir ett svårslaget och nödvändigt material.
I Färdplan klimatneutral betong är målsättningen att all betong på marknaden ska vara klimatneutral 2045. Delmålet är att klimatneutral betong ska finnas på marknaden 2030 men redan idag finns klimatförbättrad betong med halverad klimatpåverkan.
- Svensk Betongs medlemmar har uppnått delmålet att det ska vara möjligt att tillverka betong för husbyggnation med halverat klimatutsläpp till 2023. Branschen klarar målet inte bara för betong till husbyggnad, utan även i vissa anläggningskonstruktioner. Så vi ligger i linje med den färdplan som vi har lagt. Utmaningen nu är att beställarna av betong faktiskt väljer klimatförbättrad betong, säger hon.
Tekniksprång behövs
För att nå målet fullt ut krävs tekniksprång inom cementtillverkningen med koldioxidinfångande, lagring och återanvändning. Olika forskningsprojekt pågår på området och medlemsföretagen testar och forskar intensivt för att utveckla nya bindemedel och komma framåt enligt färdplanen.
- Utvecklingen går starkt framåt. Inom bara några år kommer vi att se betong som har ännu lägre klimatpåverkan. Vi ser också att beställarna i högre grad än tidigare efterfrågar klimatförbättrad betong och några stora aktörer har en uttrycklig policy för att alltid beställa sådan betong. Men det krävs ett kunskapslyft för att få med fler och nå uppsatt mål, säger Malin och fortsätter:
- Att vara i en bransch som tar ansvar och som tar gigantiska klimatkliv, särskilt genom utvecklingen av klimatförbättrad betong och de möjligheter det ger att bidra till hållbara och långsiktiga lösningar för Sveriges framtid, är jätteroligt och stimulerande.
Forsknings- och innovationspropositionen som också kommer under hösten är betydelsefull eftersom det finns ett mycket stort behov av stöd till forskning på betong, påpekar hon.
- Vi vill inte att politiken ska styra val av byggmaterial, som exempelvis trä, utan menar att det ska vara rätt material på rätt plats. Det är så vi bygger långsiktigt hållbart på riktigt.
Text: Susanne Ringheim Kilje
Färdplan klimatneutral betong
Inom ramen för Fossilfritt Sverige och i samarbete med Betonginitiativet har betongbranschen tagit fram en färdplan till klimatneutral betong. I Betonginitiativets samlas aktörer som representerar olika delar av värdekedjan.
Svensk Betong
1929 bildades det som kom att bli Betongvaruindustrin. Föreningen Svensk Betong bildades 2010 som en sammanslagning av organisationerna Betongvaruindustrin och Svenska Fabriksbetongsföreningen i syfte att stärka och samla hela betongbranschen.
Svensk Betong är en branschorganisation för företag som tillverkar fabriksbetong, utövar betongpumpning samt företag som tillverkar och/eller monterar betongprodukter. Även företag som genom forskning, konsultverksamhet eller genom andra affärsmässiga förbindelser kan kopplas till medlemsföretagen associeras till föreningen Svensk Betong.
Verkar för en positiv syn på betong och betongbyggnation och tillvaratar medlemmarnas intressen i bransch- och näringspolitiska frågor.