Tunnelnätverket under Helsingfors är en enorm fördel för Finland om en angripare skulle försöka erövra Finlands huvudstad.
- Under Helsingfors finns ett nätverk med över 200 kilometer underjordiska tunnlar, korridorer och skyddsrum. Tunnelnätet har en viktig nationell försvarsroll, säger militärexpert Arto Pulkki till journalister som deltar i en underjordisk pressvisning.
Tunnelnätets infrastruktur har en viktig funktion i många avseenden. Arto Pulkki påpekar dock att det har byggts sedan slutet av 1950-talet. Helsingfors underjordiska anläggningar är utformade för stadsbor i normala fredstider. Förmågan att utnyttja dem militärt har dykt upp som en biprodukt med anledning av händelserna på den Ukrainska halvön Krim.
Drygt 600 000 invånare kan skyddas under jord i Helsingfors. Arto Pulkki säger dock att om striderna utkämpades i Helsingfors, skulle den militära krisen ha eskalerat till den punkt där staden skulle troligen ha evakuerats tidigare.
Förutom staden västmetrotunnlar (tunnelbanenätet) finns det till exempelvis tjänstetunnlar under Helsingfors. Den mest kända av dessa är förmodligen Sveaborg Service Tunnel, som ligger under havsnivån och leder till fästningsöarna från 1700-talet.
Syftet med centrums servicetunnel är att fungera som en servicekorridor för butiker och butiker i centrumområdet. Delade tunnlar inkluderar energidistribution, fjärrvärme och kylning, elledningar och telekommunikation.
- När det gäller militära kriser gör tunnlar med delat tillträde det möjligt att flytta trupper genom dem. Servicetunnlar, liksom vägtunnlar, kan användas som sköldar för vapensystem som anti-missil och anti-sea missile system. De är skyddade i tunnlarna från fiendens blickar och vapen. Under vissa villkor kan de också flyttas under jord, säger militärexperten Arto Pulkki.
Enligt Pulkki finns det även en hel simhall med två bassänger under jord. Simhallen används redan av allmänheten, dock mestadels under Finlands kalla vintrar.