Ramboll förvärvar den finska smart mobility-konsulten Strafica och stärker sitt digitala erbjudande internationellt. Köpet är en del i Rambolls strategi att ligga i framkant inom hållbara transporter gentemot kommuner och transportmyndigheter.
Med en ökad urbanisering växer behovet av att transportera allt fler människor. Med experterna från Strafica har Ramboll ännu bättre förutsättningar att utveckla hållbara transportlösningar som fokuserar på människors behov.
– Strafica är ledande inom strategisk transportplanering och modellering i Finland. Förvärvet passar perfekt med vår strategi och är en logisk fortsättning efter vårt förvärv av Singapore-baserade Vertix förra året. Med Strafica ombord blir vi ännu vassare på digitala tjänster inom smart mobility internationellt, säger Jukka-Pekka Pitkänen, Global Division Director, Smart mobility på Ramboll.
Strafica är ett Helsingforsbaserat företag med 21 experter på strategisk trafikplanering och smart mobility. Företaget har agerat rådgivare åt beslutsfattare på hög nivå och utvecklat en unik modell för trafikplanering som tar hänsyn till resenärens alla behov och förutsättningar under dagen. Modellen används bland annat till att leverera underlag till transportmyndigheter när de planerar hållbara transporter, till exempel genom att optimera cykling och kollektivtrafik.
– Våra digitala plattformar och verktyg är skalbara. Vi är angelägna om att ta vår kunskap till både globala och inhemska marknader, vilket vi ser stora möjligheter till genom att vi är del av Ramboll, säger Markku Kivari, vd på Strafica.
För att skala upp de digitala tjänsterna inom transport, har Ramboll byggt upp en specialiserad enhet, Digital Mobility Lab. Den kommer att hjälpa företaget att utveckla tjänster och produkter såsom exempelvis trafikanalys av tillgång och efterfrågan, trafikdata i realtid av den virtuella staden, dataanalys och visualisering.