Annie Lööf: "Kände inte till avgasfusket"

Annie Lööf menar att hon inte kände till brevet om avgasfusk. Foto: Wikimedia Commons, Henrik Ishihara
Annie Lööf menar att hon inte kände till brevet om avgasfusk. Foto: Wikimedia Commons, Henrik Ishihara

Det brev om misstänkt fusk i bilindustrin som EU-kommissionären Antonio Tajani skickade till Sveriges regering var allmänt hållet och nådde aldrig ministernivå, enligt den förra näringsministern Annie Lööf (C). Att det kan ha handlat om fusk med avgasutsläpp stod heller aldrig klart, enligt Lööf.

EU:s förre industrikommissionär Antonio Tajani skrev sommaren 2012 ett brev till medlemsstaterna, däribland till Sverige, med krav på övervakning av bilindustrin, skriver Svenska Dagbladet. TT har tagit del av brevet som i övergripande ordalag beskriver behovet av att spåra produkter som manipulerats eller medför säkerhets- och miljörisker.

-Med den kunskap vi har nu kan man tolka in Volkswagens avgasfusk. Men läser man brevet handlar det om att ha säkra fordonsprodukter, till exempel för miljö och klimat, och vid den tiden var det en stor diskussion kring säkerheten kring bromsar i fordon, säger Annie Lööf till TT.

Brevet skickades till den dåvarande näringsministern, men hanterades av tjänstemän på Transportenheten som låg under infrastrukturministern. Men varken Annie Lööf eller den dåvarande infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) ska ha tagit del av innehållet.

-Jag har varit i kontakt med förra infrastrukturministern, och det har inte lyfts på hennes nivå heller, säger Lööf.

Drygt tre år innan Volkswagens manipulation av avgasutsläpp avslöjades i USA ska flera regeringar, däribland den tyska, ha känt till fusket då ämnet diskuterades i möten med EU-kommissionen, rapporterar Der Spiegel. Men det ska inte ha gällt den svenska regeringen, enligt Lööf.

-Jag som näringsminister hade ingen information om avgasfusket i Volkswagens bilar. Den informationen fick jag förra året, säger hon.

Tajani ska höras i slutet av augusti av en särskild granskningskommitté som EU-parlamentet tillsatt. Om han kände till och syftade på avgasfusket i sitt brev borde han ha varit tydligare, anser Lööf.

-Jag kan bli oerhört irriterad om det är så att industrikommissionär Tajani visste om avgasfusket i Volkswagen och inte tydligare larmade om det här vid den här tiden, utan använde sig av de här övergripande formuleringarna, säger Lööf.

 

Fakta: Utsläppsskandalen

USA:s miljömyndighet Environmental Protection Agency (EPA) upptäckte att Volkswagen (VW) lurat utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i ett flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Volkswagen har uppgett att över elva miljoner bilar har utrustats med mjukvara som manipulerar utsläppsdata av kväveoxid från dieselmotorer av typen EA189.

Dieselbilarna "kände av" tester och slog då på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Utsläppen ska ha varit 40 gånger mer än vad som tillåts.

Fusket omfattar även bilar som sålts i andra delar av världen. (TT)