När Citybanan öppnar den 10 juli blir det plats för dubbelt så många tåg genom Stockholm. Men först måste Trafikverket och dess entreprenörer koppla ihop de nya spåren med den befintliga järnvägen. Mellan den 29 juni och 10 juli kopplas de sista växlarna in i Årstaområdet, därtill läggs den sista spårbiten vid Stockholms södra för att koppla in den mot Citybanans tunnel. Det meddelar Trafikverket på Citybanans webbplats.
I nästan 150 år har alla tåg samsats på två spår mellan Stockholms södra och Stockholm Central – den så kallade Getingmidjan. Det är snart ett minne blott. Pendeltågen får egna spår i Citybanans tunnel och övriga tåg får gå själva på dom befintliga spåren på ytan. Det innebär att det blir fördubblad kapacitet för alla tåg.
Men innan pendeltågen kan komma ner i tunneln återstår några viktiga pusselbitar för att de nya spåren ska hänga ihop med de befintliga. Mellan den 29 juni och 10 juli kopplas de sista växlarna in i Årstaområdet, tar bort en växel och lägger den sista spårbiten vid Stockholms södra för att koppla in den mot Citybanans tunnel. Resenärer kan därmed få åka med ersättningsbussar eller välja andra resvägar mellan Älvsjö och Stockholm Central. Vissa tider förlängs avstängningen till Stuvsta, skriver Trafikverket
När inkopplingsarbetet är färdigt den 10 juli klockan 05.00 går alla pendeltåg enligt tidtabell – men i Citybanans tunnel.
Källa: Trafikverket