Vectron-lokomotivet är konstruerat för att klara hårda vinterförhållanden utan större problem. VR har satt in ett nytt eldrivet Vectron i passagerartrafiken i norr. Sr3 drar från och med 7december 2017 passagerarvagnar mellan Helsingfors och Uleåborg.
Vectron är det mest kraftfulla lokomotivet som VR Group äger idag. Topphastigheten ligger på 200 km i timmen. Lokomotivet som beskrivs som ett veritabelt kraftpaket har använts för godstransporter sedan början av sommaren. De två lokomotiv som är utrustade med dieselmotorer har också fungerat bra inom godstransporter, säger VR.
VR har beställt totalt 80 eldrivna Vectrons från Siemens. De första 10 anlände till Finland under 2017 och de resterande lokomotiven levereras senast 2026.
Vectron eller Sr3 elektriska lokomotiv är speciellt utformat för finländska vinterförhållanden. Loken, som klarar 40 graders kyla, har förstärkta boggier och luftintaget har flyttats till taket.
Vectrons goda prestanda under krävande förhållandena i norr har säkerställts i samband med omfattande tester.
- Vectrons anpassade funktioner har testats i Finland, och därvid har vi inte upplevt några negativa överraskningar. Förhoppningsvis blir det en ordentlig vinter, så att Vectrons vinterfunktioner kan testas under reala förhållanden, sade Juha Lehtonen, chef för division Siemens, i ett pressmeddelande.
VR Group har under senaste decenniet förvärvat ny utrustning för cirka en miljard euro. Vectrons andel av detta är över 300 miljoner euro.