En ceremoni hölls i Wien vid den österrikiska huvudstadens södra containerterminal den 27 april för att markera det första intermodala godstågets ankomst efter 14-dagars resa och efter en 9800 kilometer lång färd från kinesiska staden Chengdu.
Tåget, som transporterade 44 containrar fyllda med konsumtionsvaror, lämnade Chengdu den 12 april och körde sedan till Khorgos vid Kazakstans gräns där containrarna lastade om till 1520 mm-vagnar.
Tåget fortsatte därpå via Saratov, Ryssland och Kiev, Ukraina, till Dobra på den ukrainsk-slovakiska gränsen där containrarna omlastades till europeiska standardvagnar innan de fortsatte till Wien via Bratislava. Tåget anlände till Wien den 26 april.
I Wien fördes containrarna antingen över till andra tåg eller lastbilar för att fortsätta resan vidare till slutdestinationer i olika delar av Europa.
Rail Cargo Austria säger, att företaget planerar för mellan 400 och 600 trans-Eurasian-tåg per år, vilket visar att transportkonceptet är absolut konkurrenskraftigt jämför med resor till sjöss. En överenskommelse har också tecknats med det ryska transportdepartementet om minskning av restiden i framtiden till bara 10 dagar.
Källa: Rail Cargo Austria