Volvo Cars meddelar att bolaget tillsammans med Taxi Göteborg startar ett projekt med cirka 100 bilar som ska köras på miljöbränslet HVO100. Ett förnyelsebart bränsle som kan ersätta fossil diesel. Under projekttiden görs uppföljningar för att jämföra effekterna av att tanka HVO100 i förhållande till vanlig diesel.
- Våra tidigare erfarenheter från tester är att långtidseffekterna av 100 procent HVO inte påverkar våra motorer negativt. Beläggning och bränsleutspädning av oljan blir mindre tack vara lägre halt av aromater, säger Lisa Jacobsson Nilsson, bränsleexpert på Volvo Cars.
Det betyder i praktiken att inga särskilda konverteringar eller anpassningar görs för tankning av 100 procent HVO för de cirka 100 bilarna, främst Volvo V90 med motorerna D3 och D4. Det har också tidigare gjorts mindre tester för liknande bilar.
Enkelt förklarat är HVO100, som står för Hydrerad Vegetabilisk Olja, ett förnyelsebart bränsle som sänker växthusgaserna, räknat som koldioxid - CO2, med upp till 90 procent jämfört med vanlig diesel.
- Vi hade en dialog med Taxi Göteborg som ledde fram till det avtal vi nu har skrivit. Affären omfattar drygt 100 bilar och blir ett viktigt test för oss och hur vi ska tänka framöver när det gäller HVO100, säger Fredrik Isakson, chef för företagsförsäljningen på Volvo Car Sverige.
- Taxi Göteborg har som miljömål att köra fossilfritt. Det är ett krav bestämt av föreningens miljöarbete. När det stod klart att vi kunde köra med HVO100 så släppte vi kravet på att inte köra dieselbilar. HVO100 ser vi som ett steg i rätt riktning, säger Martin Lund på Taxi Göteborg.
Under projektets gång kommer bilarnas tankningsmönster att följas upp samt att det görs analyser vid varje servicetillfälle. I dag tillåter inte Volvo, eller de flesta övriga biltillverkare, bränslet generellt i sina bilar. Skulle något inträffa gäller inte bilens garantier.
- De tester och analyser vi gör kommer att ligga till grund för vårt beslut om hur vi fortsatt ska förhålla oss till HVO100 och andra bränslen som uppfyller en europeisk standard som heter EN 15940, säger Lisa Jacobsson Nilsson.
- Men när och om ett sådant beslut kan komma är det för tidigt att säga något om i nuläget, tillägger hon.
Taxi Göteborg kan konstatera att hittills har projektet löpt på bra. Det problem som hittills dykt upp är att de ännu så länge inte finns så många tankstationer som erbjuder bränslet.
- Detta ställer så klart högre krav på våra förare att planera sin körning och sina tankningar, säger Martin Lund.
Källa: Volvo Cars