Det är ofta kö när resenärerna ska kliva på bussen på linje två och tre i rusningstrafik. Miljöpartiet vill att resenärerna ska kunna gå på bussen genom alla dörrarna. "Då kommer resenärerna på fortare och bussen kommer iväg snabbare", säger Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.
Andra åtgärder för att öka framkomligheten för busslinjerna två och tre föreslagits och delvis genomförts. Bland förslagen finns fler bussfiler och anpassning av trafiksignalerna. Ett förslag som alliansen inte vill genomföra är påstigning genom bussens alla dörrar. De menar att SL riskerar förlora för stora intäkter.
- Om det går i andra städer så går det även här. Vi vill åtminstone se ett fullskaligt försök, över en längre tidsperiod, med påstigning genom alla dörrar och egen registrering av biljetten. Vi ser att det främst behövs på hållplatser med ett många resenärer, säger Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.
Idag är det ett stort problem att bussar inte kommer iväg eller fram i tid och snitthastigheten är för låg. Så kan vi inte ha det om fler ska välja bussen. Hållplatstiden är ungefär en fjärdedel av den totala restiden. Vid en hållplats tar det i snitt mer än 1,5 minut och det beror på hur många resenärer som ska kliva av och på bussen. Det måste gå snabbare.
- Vi är positiva till de olika förslag som förvaltningen presenterar, men det är synd att de inte använder alla verktyg som finns. Idag är det ofta kö för att stiga på bussen genom den främre dörren. Där det finns flest resenärer så vill vi snabba på påstigningen och släppa in genom alla dörrar, säger Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.
Det här finns redan på Odenplan. Miljöpartiet vill att det nu införs på flera hållplatser där många kliver på. Samtidigt ska resenärerna själv kunna registrera sin biljett, på en stolpe vid hållplatsen eller ombord, då de har klivit på bussen.
- Den största tidsvinsten bygger på att resenärerna själva “blippar” sina biljetter. Så fungerar det redan på till exempel Tvärbanan. Resenärerna och klimatet kan inte vänta, säger Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.