Stockholms Spårvägar tar helhetsansvar för spårtrafiken

Det nya avtalet E43, för lokalbanorna, började gälla söndagen 15 december. Foto: SL

Den 15 december började Stockholms Spårvägar att köra SL:s spårtrafik på Spårväg City, Lidingöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan. Tilldelningsbeslutet om att ge uppdraget till AB Stockholms Spårvägar togs i Trafiknämnden i Region Stockholm i maj förra året.

– AB Stockholms Spårvägar vann upphandlingen utifrån det mest konkurrenskraftiga förhållandet mellan kvalitet och pris. Vi ser framemot att tillsammans med dem fortsätta att driva och utveckla spårvagnstrafiken i Stockholmsregionen, säger Erik Norling, trafikdirektör på trafikförvaltningen.

Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, underhåll av SL:s spårfordon, drift och underhåll av hållplatser och depåer samt visst underhåll av spåranläggningarna.

– Med denna upphandling får vi ett avtal som innebär en kostnadseffektiv trafik med bra kvalitet för SL:s resenärer. AB Stockholms Spårvägar bedriver redan idag spårtrafiken på Spårväg City och Lidingöbanan, säger David Lagneholm, förvaltningschef på trafikförvaltningen.

Fakta – Avtal E43

  • Avtalet sträcker sig över tio år och har ett totalt värde av cirka 5,6-6,6 miljarder kronor, exklusive hyror.
  • Avtalet ersätter trafik som i dag bedrivs inom två trafikavtal och omfattar sju linjer fördelade på fem banor.
  • Under 2023 hade lokalbanorna totalt cirka 150 000 påstigande resenärer per dag.
  • Uppdragsavtalet är ett produktionsavtal där ersättningen baseras på det trafikutbud som trafikförvaltningen beställer och som utförs av trafikutövaren.

Källa: SL