Den 15 december började Stockholms Spårvägar att köra SL:s spårtrafik på Spårväg City, Lidingöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan. Tilldelningsbeslutet om att ge uppdraget till AB Stockholms Spårvägar togs i Trafiknämnden i Region Stockholm i maj förra året.
– AB Stockholms Spårvägar vann upphandlingen utifrån det mest konkurrenskraftiga förhållandet mellan kvalitet och pris. Vi ser framemot att tillsammans med dem fortsätta att driva och utveckla spårvagnstrafiken i Stockholmsregionen, säger Erik Norling, trafikdirektör på trafikförvaltningen.
Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, underhåll av SL:s spårfordon, drift och underhåll av hållplatser och depåer samt visst underhåll av spåranläggningarna.
– Med denna upphandling får vi ett avtal som innebär en kostnadseffektiv trafik med bra kvalitet för SL:s resenärer. AB Stockholms Spårvägar bedriver redan idag spårtrafiken på Spårväg City och Lidingöbanan, säger David Lagneholm, förvaltningschef på trafikförvaltningen.
Fakta – Avtal E43
- Avtalet sträcker sig över tio år och har ett totalt värde av cirka 5,6-6,6 miljarder kronor, exklusive hyror.
- Avtalet ersätter trafik som i dag bedrivs inom två trafikavtal och omfattar sju linjer fördelade på fem banor.
- Under 2023 hade lokalbanorna totalt cirka 150 000 påstigande resenärer per dag.
- Uppdragsavtalet är ett produktionsavtal där ersättningen baseras på det trafikutbud som trafikförvaltningen beställer och som utförs av trafikutövaren.
Källa: SL