Nu utvidgas internationella flygplatsen i Helsingfors. Bland annat byggs en ny terminal och det påverkar också resandet.
Finavia meddelar att nästa år blir ett av de livligaste i flygplatsen Helsingfors-Vandas historia. "Helt i en klass för sig", heter det i Finavias pressmeddelande. Bolaget ansvarar för utvecklingen av 21 flygplatser och ett landsomfattande flygtrafiktjänstsystem.
– Byggarbetet inleds i januari och i slutet av året är Terminal 2 större och ljusare. Trivseln ökar, säger Finavias tekniska direktör Henri Hansson.
Helsingfors-Vanda klarar sig bra i omröstningar som flygresenärer får tycka till i. Ett skäl till framgången är att flygplatsen som är livlig ändå känns liten och hanterbar.
Utan störningar som flygpassageraren känner av sker byggandet av nytt inte. Check in, säkerhetskontroller, bagagehanteringen och överlag hela entréhallen får ny skepnad.
– Målet är att bygga om så att det blir mera utrymme för passagerarna, säger Hansson.
Enligt pressmeddelandet förstår Finavia att det uppstår problem som påverkar kunderna.
Bland annat kollektivtrafiken kan drabbas och så alla de som anlitar parkeringshusen vid flygplatsen. Den snart 30-åriga parkeringen P1/P2 rivs då den står i vägen för en "ny, ikonisk" flygplatsingång. Parkeringshallen stängs den 7 januari. Parkeringsrutor finns fortfarande i P3, P5 och lite längre bort i P4.
– Nya parkeringshuset är klart om ett par år, säger Henri Hansson.
Finavias råd är att kontrollera flygtider och byggarbeten och anpassa resandet efter det. Nyheterna om arrangemangen kommer till och med varje vecka.
Sammanlagt, säger Finavia, handlar investeringsprogrammet om storleksklassen en miljard euro. Syftet är att stärka flygplatsens ställning som en av de viktiga i Europa och öka den årliga mängden passagerare till 30 miljoner.
Sammanlagt ökar våningsytan i flygplatsterminalen de kommande åren med 45 procent eller 103 000 kvadratmeter. När flygtrafiken ökar, menar Finavia, får också fler människor arbete. Tillväxten ska vara 5 000 fasta arbetstillfällen.