Rätt däck kan spara på både plånbok och miljö

Foto: Lasse Hejdenberg

Däck står för en femtedel av fordonets bränsleförbrukning och de mest energieffektiva däcken kan spara upp till 10 procent av förbrukningen. För att göra det lättare för konsumenten att välja rätt finns det sedan den 1 november 2012 en energimärkning av däck.

Energimärkningen omfattar information om rullmotstånd, väggrepp vid vått väglag samt buller och ska underlätta för konsumenten att jämföra olika däck. Med hjälp av märkningen beräknar man kunna spara fem procent av den totala användningen av bränsle till transporter. – Ser man till exempel på svenska lastbilar kör de en sträcka som motsvarar 185 varv runt jorden, varje dag, året runt. Om fem procent av deras bränsleförbrukning sparas, är det detsamma som att de tio sista varven körs gratis, säger Anders Hallberg på Energimyndigheten.

Anders Hallberg menar att energimärkningen är ett sätt att ytterligare driva den tekniska utvecklingen framåt, mer än vad EU-direktivets krav på ekodesign gör. – Med EU-direktivet får vi bort de sämsta produkterna, men det motiverar inte till att tillverka däck som är mer energieffektiva än vad direktivet kräver. Med energimärkningen är det däremot möjligt att trigga tillverkarna att ta fram bättre däck, eftersom den tydliggör skillnaderna mellan olika produkter. Lennart Lomaeus, miljöchef på Michelin Nordic, håller med om att den nya energimärkningen har stor potential både vad gäller miljövinster och ekonomiska vinster. – Däckbranschen är positiv, även om det finns risker när däcken bedöms utifrån enbart tre parametrar. När man väljer att fokusera på en av dessa blir det ofta på bekostnad av någonting annat, till exempel däckets livslängd.

Den nya energimärkningen omfattar inte vinterdäck. I dag måste den därför kompletteras med information om däckets egenskaper på snö och is. Det vore användbart att utöka märkningen till att omfatta däckets vinteregenskaper, särskilt för konsumenter i nordiska länder. På uppdrag av Trafikverket arbetar Luleå tekniska universitet och VTI med att ta fram en testmetod för vinterdäcksklassificering. – Ett däck som får bra betyg i energimärkningen är sällan ett bra vinterdäck. Vi försöker därför utveckla en metod för att även testa egenskaperna för ett vinterdäck, säger Niclas Engström, Luleå tekniska universitet. Projektet beräknas vara klart i juni 2013.