Säkerheten i krävande och varierande stadsmiljöer är viktigt för föraren av en arbetsmaskin. Utöver säkerheten är det viktigt att arbetet kan ske kostnadseffektivt och smidigt, även på vintern. Jämfört med vanliga traktordäck med drivmönster kan arbetet ske betydligt mer effektivt med klackmönstrade specialdäck, till exempel i snöröjning, sandning av vägar och på transportsträckor.
Vanliga traktordäck med drivmönster är inte designade för vinterförhållanden i en stadsmiljö. De passar bäst för lantbruksarbeten. Men arbetet ska kunna ske säkert och snabbt även på vintern vilket ställer stora krav på däcken.
Däck som är avsedda för året runt bruk har en gummiblandning som ger bra grepp i varierande väderförhållanden. En annan viktig detalj är däckets mönster. Ett exempel på M+S märkta däck är Nokian Tyres TRI som är den nya generationens däck som har ett klackmönster med lameller. En gummiblandning för nordiska förhållanden ger lågt rullmotstånd och bra slitstyrka.
– Däckets M+S klackmönster och all-season gummiblandning ger ett utmärkt grepp och säkra köregenskaper. Jämfört med greppet på ett traditionellt däck med drivmönster ger Hakkapeliitta TRI bättre grepp vilket ger kortare bromssträcka. Däckets drivgrepp är utmärkt vilket ger bättre effektivitet till exempel i snöröjning och sandning av vägar samt på transportsträckor, berättar Ulf Neckmar, produktchef på Vianor Sverige.
Allmänt tror man att specialdäck är dyra men de kan inte direkt jämföras med vanliga traktordäck. Det billigaste däcket är inte alltid det mest kostnadseffektiva däcket under ett däcks livscykel.
Klackmönstrade däck med lägre rullmotstånd sparar litervis med bränsle vilket också minskar koldioxidutsläppen. Jämfört med vanliga traktordäck kan specialdäck spara över tio procent bränsle. Även vanliga traktordäck i premiumklass kan ha upp till dubbelt så högt rullmotstånd än klackmönstrade specialdäck.
Utgångspunkten för valet av däck ska vara vilken typ av arbete maskinen ska göra. Många entreprenörer köper olika däck för sommar- och vinterarbeten och däcken kan då optimeras efter arbetet. Det är förstås en stor investering att köpa två däcksatser men tar man hänsyn till kostnaderna under däckens hela livscykel så blir det lönsamt.
– När man väljer specialdäck till en traktor så kan det hända att däckdimensionen måste ändras. Vi på Vianor har omfattande kunskaper om vilka däck som passar till olika typer av maskiner. Till exempel på en fyrhjulsdriven traktor ska man uppmärksamma att framhjulen har en lite högre drivkraft än bakhjulen. Om däckdimensionen måste ändras så ser vi till att de nya däcken inte sliter på kraftöverföringen allt för mycket, säger Ulf Neckmar.