Cowi projekterar nya Värtahamnen

Bild: Stockholms Hamnar
Bild: Stockholms Hamnar

Det växande Stockholm behöver mark för bostadsbyggande och då flyttar stadens största hamn, Värtahamnen, en bit längre ut i vattnet och förbereds för ökade passagerar- och godsflöden. Cowi levererar flera slags tjänster när den nya hamnen tar form.

Fyra miljoner passagerare och 1,7 miljoner ton gods per år. Värtahamnen är ett viktigt nav för Stockholms färjetrafik. Trycket är högt på hamnen, men den växande staden behöver också ständigt mer plats till bostäder. Därför förvandlas nu delar av dagens hamnområde till den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden.

Den över hundra år gamla hamnen kan samtidigt byggas ut och moderniseras. Fler kajlägen, bättre logistik för passagerare och en modernare infrastruktur är några av förbättringarna, som bland annat gör att lastbilstrafik från hamnen leds raka vägen in i Norra Länken.

Nya Värtahamnen byggs av Per Aarsleff A/S, som fått en totalentreprenad för projektet och bildat en joint venture med Pihl A/S. Aarsleff har i sin tur valt Cowi som design- och projekteringspartner. I sig ett omfattande uppdrag; den nya Värtahamnen får totalt 85 000 kvadratmeter hamnyta, större hamndjup samt längre och fler kajlägen. Allt detta för att rymma de allt större fartyg som idag anlöper Stockholm.

Cowi har fått flera olika deluppdrag i Värtanprojektet. Detaljprojektering av pir- och kajanläggningar är ett av dessa. I ett annat projekteras markbeläggning, VA-anläggningar och elkanalisation för området. Totalt kommer Värtanprojektet att sysselsätta ett trettiotal konsulter från Cowi under ett års tid.