2012 blev ett bra år för Stockholms Hamnar. De största infrastrukturprojekten på 100 år påbörjas nu för att anpassa hamnarna till ett växande Stockholm. I årsredovisningen, som beslutas om på Stockholms Hamn AB styrelsemöte visar bolaget upp en god ekonomi och positiva siffror för 2012.
Passagerarvolymerna 2012 nådde rekordnivåer likt tidigare år med drygt 12 miljoner passagerare. För de internationella kryssningsfartygen slog passagerarantalet nytt rekord. Godsvolymerna slutade på drygt 8 miljoner ton, vilket är något lägre än föregående år. Rorogodset står för nedgången medan container har ökat markant med nya kunder som MSC, som är ett av världens största containerrederier. Även hamnen som fastighetsägare och hyresvärd visar positiva siffror, med en vakansgrad på historiskt låga 1,6 procent.
– Nya kunder till Stockholm och hamnen, samt satsningar från befintliga kunder såsom exempelvis Viking Lines nya fartyg M/S Grace gör att vi ser ljust på framtiden. Vår förmåga att klara även en lågkonjunktur är stärkt av detta, säger finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande Sten Nordin (M).
Under 2012 har också viktiga infrastrukturprojekt tagit stora kliv framåt. Detta arbete innebär de största förändringarna av hamnarna i Stockholm på över 100 år. Investeringarna på hamnen görs för att anpassa infrastruktur och stad till de behov som det växande Stockholms har.
– I juni sätter vi spaden i marken för att börja ombyggnaden av Värtahamnen, en avgörande del i byggandet av den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden. Här växer stad och hamn sida vid sida, säger Sten Nordin.
Miljötillstånd för att bygga om Kapellskärs hamn är nu också klart, vilket innebär att utbyggnaden kan komma igång. Utbygganden gör det möjligt att möta marknadens behov av befintliga och framtida volymer samt fartygsstorlekar.