Sveriges viktigaste trafikpulsåder, E4, har motorvägsstandard, så gott som på hela sträckan mellan Helsingborg i söder och Gävle i norr. Men det finns en tre mil lång flaskhals kring småländska Ljungby, som behöver byggas ut. Trafikverket har nu påbörjat arbetet med en vägplan för en ny motorväg mellan Ljungby och Toftanäs. Vägbygget planeras att sätta igång i slutet av 2016 och väntas ta cirka 3 år.
Den aktuella sträckan på 3,2 mil ligger i södra Småland, mellan Toftanäs i norr (strax söder om Värnamo) och Kånna i söder (strax söder om Ljungby) har varit olycksdrabbad under årens lopp. Men det har också genomförts åtgärder för att minska antalet svåra olyckor. 1999 satte dåvarande Vägverket upp mitträcke på motortrafikleden som då fick så kallad 2+1-standard.
Incidenter kräver omledning av trafiken
Men trafiken på vägen har under de senaste åren ökat rejält och andelen lastbilstrafik är hög, cirka 30 procent, vilket skapat nya problem med nya incidenter och trafikstockningar.
- Vi har mycket incidenter, med fordon som slår i räcket, vilket skapat stopp i trafiken. Detta har krävt många omledningar av sträckan, säger Anna Karlsson, projektledare på Trafikverket.
Enligt Trafikverket så har myndigheten varit tvungna att stänga av den aktuella sträckan minst en gång i veckan och omledningstider genom närliggande orter på ett halvt dygn har inte varit ovanliga. Sträckan har helt enkelt blivit en flaskhals på E4.
Det är detta som också ligger till grund för att upprustningsprojektet har ingått i såväl Trafikverkets kapacitetsutredning som regeringens nationella transportplan.
Byggs jämte befintlig sträcka
Motorvägen ska byggas jämte nuvarande vägsträcka, vilket i praktiken innebär att den befintliga vägen breddas, såväl öster som väster därom. Men den exakta vägsträckningen är ännu inte bestämd.
- Vi håller på med en vägplan, som startade under denna sommar. Detta för att få tillåtlighet att ta nödvändig mark i anspråk, avslutar Anna Karlsson.
Fakta
E4- sista etappen mellan Helsingborg och Stockholm
• Befintlig sträckning, cirka 3,2 mil
• Vägplan upphandlad
• Byggstart tidigast 2016
• Byggtid beräknad till 3 år
• Beräknad kostnad 950 MK
• 28 broar
• Ombyggnad av trafikplatser
• Vattenskyddsåtgärder
Källa: Trafikverket