Processen går alldeles för långsamt. Det menar Yu Xing, chefsingenjör på Siyuans internationella avdelning, och han pratar givetvis om höghastighetsbanor i Sverige.– Vi kan bygga det på fem år, säger han.
China Railway Siyuan Survey and Design Group har byggt över hälften av det totala höghastighetsnätet i Kina. Det innebär cirka 8 300 kilometer höghastighetsbana i framför allt landets östra delar. Sedan en tid tillbaka har Siyuan även tittat på möjligheterna att bygga framtida höghastighetsbanor i Sverige.
– Jag tror att det är en bra idé för Sverige att ta in internationella bolag för att bygga höghastighetsbanorna. Inom Siyuan har vi rätt kunskap och erfarenhet för sådana projekt, säger Yu Xing.
Redan på 1980-talet startade Siyuan en avdelning för höghastighetsbanor. Deras första spår för trafik öppnades 2008 efter cirka tre års konstruktion.
– Sverige kan givetvis bygga höghastighetsbanor på egen hand. Men vi vet hur komplext det är att bygga höghastighetsbanor och vilka aspekter som man måste ta hänsyn till.
Yu Xing säger att Siyuan vill bygga höghastighetsbanorna genom att samarbeta med alla inblandade aktörer och han trycker även hårt på att företaget givetvis följer svensk lag. På många sätt är det därför som företaget ställer ut på Elmia Nordic Rail – för att lära sig mer om Sverige och den svenska marknaden.
– Vi vill veta mer om svenska projekt och vilka möjligheter det finns för internationella företag att bli en del av dem. Genom att vara med på mässan kan vi etablera ett namn i Sverige och samtidigt skapa kontakter inom svenska företag.