Tunnel genom Fehmarn Bält

Bild: Femern A/S
Bild: Femern A/S
Bild: Femern A/S
Bild: Femern A/S

Danska politiker träffades på tisdagen för att diskutera den kommande fasta förbindelsen genom Fehmarn Bält och det mesta tyder nu på att det blir en cirka 18 kilometer lång sänktunnel mellan Danmark och Tyskland, med plats för både motorväg- och dubbelspårig järnväg.

I november 2010 beslutade det statliga bolaget Femern A/S, som ska planera och äga förbindelsen, att man rekommenderar en tunnel framför än en bro, eftersom riskerna för fördyringar är mindre för en tunnel. Även miljön och risken för båtkollisioner talar för det. Och man har nu även fått med sig en majoritet av politikerna på sin sida som nu alltså föredrar tunnellösningen.

– Vi välkomnar det politiska stödet för vår rekommendation att den framtida länken ska vara utformad som en sänktunnel. Beslutet innebär att Femern A/S har nått en viktig milstolpe i planeringen av den fasta förbindelsen. Målet är att bygga och driva en av Europas modernaste och säkraste tunnlar för både tåg och bilar, vilket kommer att föra norra Europa och Skandinavien ännu närmare varandra, säger Leo Larsen, vd för Femern A/S.

Femern A/S räknar med att lämna in en ansökan till de tyska myndigheterna under den första halvan av 2012. En proposition om tunnelns konstruktion kommer därefter att överlämnas till det danska parlamentet, Folketinget, under 2013.

Byggandet av en av Europas största infrastrukturprojekt beräknas påbörjas under 2014 och länken beräknas öppna för trafik 2020.