Utredning om Västra länken i Umeå färdig

Foto: Umeå kommun
Foto: Umeå kommun

Trafikverket går vidare med en dragning av Västra länken i Umeåprojektet i ett läge öster om Prästsjön.

– Vår sammanvägda bedömning utifrån utredningar, arbetsplaner och samråd är att alternativ Öster om Prästsjön totalt sett är mest fördelaktigt, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverkets region Nord.

Tre olika dragningar har utretts; ett inre alternativ med tunnel vid stadsdelen Backen samt två yttre alternativ väster respektive öster om Prästsjön vid stadsdelen Umedalen.

Alternativ Öster om Prästsjön har visats sig vara det alternativ som är mest fördelaktigt vid en samlad bedömning. Enligt Trafikverket så är Öster om Prästsjön samhällsekonomiskt mest lönsamt av alla alternativen. Det ger god avlastning av centrala Umeå, vilket ska ge positiva effekter för luftkvalitet, trafiksäkerhet och buller i centrum.

Även Umeå kommun förordar alternativ Öster om Prästsjön.

Trafikverket går nu vidare med att upprätta och ställa ut arbetsplanen för Västra länken Öster om Prästsjön. Byggstart är möjlig från våren 2013 och bygget beräknas ta två till tre år.

Västra länken sträcker sig från Röbäcksdalen via Röbäck till Klockarbäcken och omfattar ny mötesfri väg med mitträcke, ny bro över Ume älv, cirkulationsplatser samt broar eller portar för fotgängare, cyklister, jordbruk och friluftsliv. Västra länken är den sista etappen i Umeåprojektet som är en ringled runt Umeå.