Nya E4-broar i norra Storstockholm

E4:an går på två broar över järnvägen vid Rotebro, norr om Stockholm. Broanläggningen byggdes 1962 och dess tekniska livslängd närmar sig slutet och skall därför bytas ut. Foto: Christer Wiik
E4:an går på två broar över järnvägen vid Rotebro, norr om Stockholm. Broanläggningen byggdes 1962 och dess tekniska livslängd närmar sig slutet och skall därför bytas ut. Foto: Christer Wiik

För att förbättra trafiksituationen på E4 vid Rotebro i Sollentuna, cirka två mil norr om Stockholm, genomförs nu en ombyggnad av två E4- broar som löper över Ostkustbanan i höjd med pendeltågsstationen i Rotebro. Projektet har många utmaningar, bland annat ska den befintliga trafiken inte påverkas nämnvärt. Och detta under förutsättningen att genom arbetsplatsen passerar 70 000 bilar per dygn samt fyra spår med snabbtåg och pendeltåg mellan Uppsala/Arlanda och huvudstaden.

Projektet beräknas, enligt Trafikverket, vara färdigt 2014.

Det är NCC Construction Sverige som har fått i uppdrag att riva och ersätta två befintliga broar, som går över järnvägen vid Rotebro i Sollentuna kommun. De nuvarande broarna över järnvägen vid Rotebro är gamla och smala varför de behöver bytas ut för att klara den ökade trafiken. Därför rivs nu de gamla broarna och ersätts med nya, bredare och mer moderna broar.

Förutom rivning av befintliga broar och bygget av två nya broar krävs en utbyggnad av E4:ans tillfarter till broarna. Dessutom ska kommunens kringliggande vägar, bussgata och gång- och cykelvägar byggas om. Uppdragsgivare är Trafikverket och ordervärdet beräknas uppgå till cirka 325 miljoner kronor.

Totalentreprenad

– Projektet utförs som en totalentreprenad och NCC har här valt en tekniskt avancerad lösning, som dels ger bra framkomlighet under byggtiden, med minimala störningar för väg- och tågtrafiken. Lösningen bidrar även till lägre kostnader än vid traditionellt utförande, säger Kent Sahlman, projektledare på Trafikverket.

Samverkansbro som sidolanseras

NCC har valt en metod där den nya östra bron byggs i ett provisoriskt läge och som under byggnadstiden används som tillfällig förbifart. Därefter rivs den befintliga västra bron och ersätts med en ny. Vidare så rivs även den befintliga östra bron. Den nya permanenta östra bron, som är en samverkansbro byggd av balkar av stål och med farbaneplatta av betong, sidolanseras till sitt permanenta läge med hjälp av spårbalkar och motordrivna domkrafter.

På så sätt finns det under största delen av byggnadstiden två separata broar med var sin trefilig motorväg där trafikanterna kan passera.

– Vi har valt en lösning som ger jämnare trafikrytm, mindre avgaser och buller eftersom risken för köbildning minskar, säger Sören Backlund, affärschef NCC Construction Sverige, region Stockholm/Mälardalen och fortsätter:

– Det är också en stor samhällsekonomisk vinst, i och med att det inte alls blir några större störningar i trafiken och det kommer inte att ske någon totalavstängning av vare sig befintlig väg eller järnväg. Däremot under lanseringstillfället kommer vi att begränsa antalet körfält.

CEEQUAL-klassifierat

E4 Rotebro, är även Sveriges första miljöklassade mark- och anläggningsprojekt enligt certifieringssystemet CEEQUAL. Det är ett klassningssystem som har utvecklats för att främja hållbarheten i mark- och anläggningsprojekt. Systemet ska bedöma hur ett projekt har lyckats hantera främst miljöfrågor, men även sociala aspekter, från projektets idéstadie till att det står på plats. CEEQUAL har utvecklats av Institution of Civil Engineers (ICE) i Storbritannien, med bidrag från den brittiska regeringen, och lanserades i Storbritannien år 2003.

Hittills har cirka 300 projekt klassats, bland annat Olympic Park som byggts för OS i London 2012. Sedan januari i år finns det en internationell version av systemet. Projektet “E4 Rotebro” kommer att i samverkan mellan NCC Construction Sverige och Trafikverket agera som pilotprojekt i utvärderingen av CEEQUAL som miljöklassningssystem för mark- och anläggningsprojekt.