DFDS Seaways elansluter sina fartyg i Göteborg Hamn. Totalt handlar det om sex fartyg som går i tät linjetrafik till England och Belgien. Beslutet innebär miljövinster och en bättre arbetsmiljö, både ombord och i hamnen.
– Det här är en grön milstolpe för DFDS och för Göteborgs Hamn. Vi har arbetat länge för det här och är så glada att DFDS har nappat på vårt erbjudande om elanslutning vid kaj, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.
Elanslutning innebär att fartygen stänger av motorerna vid kaj och använder el från land för att driva alla funktioner ombord. Koldioxidutsläppen minskar kraftigt och utsläppen av svaveldioxid, kväveoxid och partiklar reduceras till ett minimum. Dessutom ger elkraft från land en tystare hamnmiljö och en bättre arbetsmiljö ombord på fartyget.
Göteborgs Hamn var först i världen med att erbjuda elanslutning med högspänning, tack vare ett nära samarbete med Stora Enso som anslöt alla sina godsfartyg år 2000. Även Stena Line har kopplat upp samtliga passagerar- och fraktfärjor till landström i Göteborg.
Nu när även DFDS Seaways elansluter sex fartyg innebär det att i princip alla fartyg som anlöper Göteborgs Hamns roro- och passagerarterminaler stänger av motorn vid kaj. Detta är också hamnens mål fram till 2015.
– Tack vare DFDS investering är vi nära att uppnå vår kortsiktiga vision för elanslutning och fortsätter att ligga i framkant internationellt, säger Magnus Kårestedt.
När DFDS fartyg är uppkopplade, troligtvis i slutet av 2013, kommer 40 procent av alla fartygsanlöp i Göteborgs Hamn ha möjlighet till elanslutning. Det är en mycket hög andel internationellt sett. 30 000 ton koldioxid kommer att sparas årligen, varav DFDS satsning står för cirka 13 000 ton.
DFDS investerar totalt cirka 50 miljoner kronor för att förbereda de sex fartygen samt får tio miljoner i EU-bidrag. Göteborgs Hamn AB står för de landinvesteringar som krävs i Älvsborg Ro/ro, terminalen där DFDS lägger till. Ytterligare två kajer ska utrustas med landströmsanläggningar – en investering som uppgår till cirka 8-10 miljoner kronor.