I en timme i morse lade Svenska Hamnarbetarförbundets medlemmar ner jobbet i en rad svenska hamnar i sympati med kollegorna i Portugal och deras fackliga strejk. Samtidigt träffades Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Sveriges Hamnar för att diskutera en konflikt som kan bryta ut natten mot torsdagen.
- Vi kommer att utlösa en sympatiaktion i så fall, säger Hamnarbetarförbundets ordförande Eskil Rönér till TT.
Han var i Piteå hamn i morse och följde Portugalaktionen där och informerade samtidigt om den blockad som komma kan. Aktionen för Portugal var internationell. Den täcktes av de förbund som är del av IDC, International Dockworkers Council. ITF, den internationella transportfederationen, som Transport sorterar under, var inte med.
Att aktionen bara varade en timme var ett sätt att markera.
- Det var inte fråga om att stänga ner landet utan att göra ett avtryck, säger Rönér om den internationella aktionen.
Sympatistrejken för Portugal är följden av de krav som kommit i samband med diskussionerna kring ett nytt nödlån till landet. Ett krav är att stuveribranschen avregleras. Hamnarbetarna i Portugal har strejkat sedan 17 september.
När det gäller Transports förhandlingar och det blockadhot som finns där, så handlar det om ett nytt hamn- och stuveriavtal. Det gamla gick ut den 31 augusti och enligt Transport gäller oenigheten nu främst makten över arbetstiden, snarare än lönen i kronor och ören.
Sveriges hamnar, motpart i förhandlingarna, tycker att det är hög tid att se över det gamla avtalet. Det är 40 år gammalt och branschen och arbetsuppgifterna är förändrade.
"Vi är förvånade över oviljan att modernisera detta otidsenliga avtal. Vårt erbjudande skulle innebära stora löneökningar och fler arbetstillfällen" säger Peter Jeppsson, vd i Sveriges hamnar, på organisationens hemsida.
Den hotande blockaden omfattar övertidsarbete, mertidsarbete, nyanställning och inhyrning av personal vid i princip samtliga hamnar i Sverige.
(TT)