LNG-terminal i Göteborg planeras

Foto: Göteborgs Hamn
Foto: Göteborgs Hamn

Planeringen av den nya terminalen för flytande naturgas i Göteborgs Hamn pågår för fullt.  I somras tecknade Vopak och Swedegas ett avtal, som nu även Göteborgs Hamn AB har skrivit under. Nu vänder sig parterna ut mot marknaden för att undersöka hur stort intresset är för flytande naturgas. 

Tuffare svavelregler kräver att fartyg i svenska farvatten ställer om till miljövänligare bränsle senast 2015. Dessutom vill allt fler svenska industrier växla över från olja och kol till renare alternativ. I båda fallen är LNG det mest efterfrågade energislaget.

I nuläget är det svårt för både sjöfarten och industrin att få tag på LNG i tillräckligt stor utsträckning. En nyinvestering i en LNG-terminal i Göteborgs Hamn kan dock lösa problemet. Just nu pågår en kartläggning av marknadens önskemål och behov.

Bakom initiativet står infrastrukturbolaget Swedegas, som äger det svenska stamnätet för gas, holländska Vopak LNG, specialiserade på lagring av LNG och dotterbolag till lagringsföretaget för energiprodukter Royal Vopak samt Göteborgs Hamn.

– Miljövinsterna med LNG har skapat en efterfrågan inom såväl sjöfart som industri. Just nu
scannar vi marknaden för att kunna dimensionera terminalen rätt och erbjuda rätt tjänster, säger Lars Gustafsson, vd för Swedegas.

Terminalen är planerad till 2015 för att möta sjöfartens behov av ett fartygsbränsle som inte släpper ut svavel och partiklar. Inom industrin ser man möjlighet att snabbare nå sina miljömål genom att byta olja och kol mot naturgas. Koldioxidutsläppen minskar med 25-40 procent och utsläppen av svavel och partiklar minskar till noll.

LNG-terminalen i Göteborg blir den första i landet som bygger på principen ”open access”. Detta innebär att alla aktörer som är intresserade av att importera gas till den svenska marknaden nu erbjuds möjlighet att boka kapacitet.

Göteborgs Hamn kommer att vara bland de första stora hamnarna i världen där fartyg som vill bunkra inte behöver gå in till en särskild terminal. Bunkringen kommer att ske precis som idag, alltså från en bunkerbåt samtidigt som godsfartyget lastas och lossas. Det gör det möjligt för LNG-bunkring i stor skala.